BLOGG
Hashtags instagram

Ingen treff.

Få flere følgere på Instagram med hashtags

Digital strategi, Kommunikasjons­strategi

Visste du at du kan nå nye følgere på for eksempel Instagram gratis gjennom hashtags? Med en hashtagsstrategi når du enkelt ut til nye følgere uten at det går utover mediebudsjettet.

På Instagram kan du følge hashtags på samme måte som man følger en konto, og populariteten har skutt til værs for lengst. Gjennom utforsk-siden er dette en unik mulighet for å nå nye følgere. Dersom du får en god rekkevidde kan du “vinne” hashtaggen og bli blant toppinnleggene den uken. Og du som trodde hashtags var så 2010?

Toppinnlegg = topp plassering og økt mulighet for å nå nye følgere

Du kommer langt med innsiktsfunksjonen i Instagram-appen. Her følger du enkelt med på hvor mange ikke-følgere din bedrift når og hvor de kommer fra. Følg med på er antall ikke-følgere og hvorvidt de kommer fra emneknagger. Tilpass og optimaliser basert på resultatene og implementer fremtidige innlegg for å finne frem til de hashtaggene som passer best for din bedrift.

Det er smart å lage en liste med hashtags som du bruker aktivt i bedriftens innlegg. Skill mellom små, medium og store hashtags (basert på antall følgere), og bruk en variasjon av disse i bedriftens innlegg. Instagram tillater at du bruker opp til 30 hashtags i hvert innlegg og undersøkelser viser at 3-5 gir best effekt. Har du mer enn 10.000 følgere bør du bruke “first comment” for en økt rekkevidde.

Pass på å publisere disse umiddelbart etter at innlegget har gått live. Nøler du bare 5 minutter risikerer du at taggene blir begravd i søkeresultater, spesielt om du bruker hashtags med høy aktivitet. Styr unna store hashtags med flere millioner følgere. Konkurransen blant disse er stor og tagges de blir forsvinner du fort i mengden. Da vil det ha liten effekt for ditt innlegg.

Bruker du Instagram aktivt i markedsføringen? Da bør du lese deg opp på forskjellen mellom Instagram Video og Instagram Live.

Strategi for hashtags på Instagram – tips og triks

  • Med en forhåndsplanlegger sørger du enkelt for at hashtags inkluderes i first comment. Har du ikke planlegger verktøy kan du lagre hashtags i notater på telefonen slik at du har de lett tilgjengelig.
  • Finn ut hvilke hashtags konkurrentene dine bruker. Sjansen er stor for at de er minst like relevant for deg.
  • Varier hashtaggene dine! Dersom du bruker de samme hele tiden, risikerer at Instagram oppfatter det som spam og straffer innlegget.
  • Bruke relevante hashtags for målgruppen din. Er du en norsk bedrift som markedsfører til et norsk publikum er det lite vits å bruke store internasjonale hashtags.

PS: Har du passet på at du ikke gjør noen av disse fem feilene bedrifter ofte gjør på sosiale medier?

Ingen treff.

Ta en titt på...