BLOGG
Digital markedsføring

Hva gjør du når digital markedsføring ikke konverterer?

Digital strategi

Digital markedsføring gir sjeldent de resultatene man ønsker uten at man prøver og feiler litt, hva går vanligvis feil, hvordan ser man hva som er feil og hvordan fikser man det?

«Teori er når man vet alt, og ingenting stemmer.
Praksis er når alt stemmer, og ingen vet hvorfor.
Her blir praksis og teori forent, ingenting stemmer og ingen vet hvorfor.»

– Ukjent

Jeg får lite visninger på en annonse

Hvis en annonse ikke vises snubler vi på startstreken. Vi kan ikke ha en markedsføringstrakt hvis første steg ikke fungerer. Hva kan føre til at annonser ikke får visninger og hvordan løser vi det?

For lav budgivning

Hvordan du byr i forhold til konkurrentene dine er avgjørende for om annonsene dine vises eller ikke. For å få visninger handler det hvor mye du er villig til å betale per handling (klikk, visning, konvertering o.l.). Digital markedsføring kan sees på som en budkrig. Byr du mindre for en handling taper du budet og annonsen din vises ikke. Skru opp budet per handling.

I markeder med mange konkurrenter er det den som er villig til å betale mest for en kunde som vinner.

Feil format i forhold til plassering

Hvis du har et bildeformat som gjør at bildet må klippes mye vil annonsen din få færre visninger. Eksempler på dette kan være brede «landskapsbilder» på Facebook eller Instagram Stories, høye «portrettbilder» i en nyhetsfeed, en google display annonse som ikke passer til en valgt nettside o.l. Sørg for at annonsen din er tilpasset de formatene den vises i.

Facebook: For mye tekst i bildet?

Facebook har en grense på maks 20% tekst på et bilde, dette gjelder også «thumbnail» på videoer. Overstiger du 20% kan du fremdeles kjøre annonsen. Antall visninger du får vil bli begrenset. Er man ikke klar over 20%-regelen er det lett å bli sittende fast og klø seg i hodet når annonsene ikke leverer, selv om det ser ut som alt er riktig satt opp.

For snever målretting

Målretter du til et lite publikum får du naturligvis også lite visninger. Som en tommelfingerregel kan det da være lurt å bruke «målrettingsutvidelse», dette er en funksjon som er tilgjengelig for digital markedsføring både på Facebook og Google. Det kan også være en god idé å bruke et bredere publikum hvis det lar seg gjøre.

Det er tilfeller der «målrettingsutvidelse» ikke har noe for seg, som f.eks. ved remarketing. Dersom remarketinglisten din er for liten trenger du å få flere folk gjennom markedsføringstrakten din. Dette kan gjøres ved å få mer trafikk på andre kampanjer for å f.eks. få flere brukere inn på nettsiden din eller flere inn på epostlisten din. Hvis du selger til en liten kundebase, eller har dyre B2B produkter kan det være verdt å se på «ABM – Account Based Marketing» i forbindelse med digital markedsføring.

Jeg får for lite klikk/påmeldinger/kjøp/etc. på en annonse

Får du visninger på annonsen? Bra! Det betyr at du har en grunnmur på plass for digital markedsføring. Det neste vi vil er at annonsen din skal være engasjerende og klikkbar. Vi ønsker også at digital markedsføring og budgivning skal være optimalisert for de handlingene vi ønsker.

Feil publikum i forhold til budskap

Er budskapet i annonsen relevant for de som ser det? Dette er kanskje opplagt, men selger du sminke så trenger du ikke å målrette mot menn, selger du fra en butikk i Bergen trenger du ikke å målrette de som bor i Oslo. La det være en sammenheng mellom budskap og målgruppe. Sørg f.eks. for at du ikke prøver å selge til folk som ikke vet hvem du er.

Hvis du tror at en stor del av et visst publikum ikke er interessert i produktet eller tjenesten din så er det som oftest best å ekskludere de fra målrettingen din.

Feil budgivningsstrategi

Vær klar på om du ønsker visninger, klikk eller konverteringer i en annonse. Optimaliserer du for visninger er det nettopp dette du får, annonsen din vises til så mange som mulig, regn med at du ikke får så mye klikk. Ønsker du klikk, men optimaliserer for salg så vises annonsen til de som algoritmen mener er mer tilbøyelig til å kjøpe hos deg, men du får ikke like mange klikk. På den andre siden, optimaliserer du for klikk er det ikke sikkert du får like mange kjøp. Alle typer optimalisering har sin plass, sørg for at du bruker det målet som passer best til det du ønsker å oppnå med annonsen:
– Visninger, bra for merkevarebygging
– Klikk, bra for å bygge remarketing liste
– Konverteringer, bra for å få leads og salg

Et viktig poeng er at hvis du optimaliserer for konverteringer er det viktig at du har minst 50 konverteringer i uken. Ha forskjellige konverteringseventer (salg, legg til i handlekurv, fyller ut skjema, ser innhold o.l.) og optimaliser for de som har mer enn 50 i uken.

Gammel annonse

Har en annonse vært live lenge vil den som oftest få dårligere resultater over tid. Folk blir lei av å se de samme tingene om og om igjen. Bytt helst ut annonser før effekten begynner å falle.

Personvern

I dag er personvern og GDPR noe som kan virke begrensende for måling av effekten av digital markedsføring, her er det ingenting som fungerer som perfekte løsninger, men det går fint an å begrense informasjonstapet. Dette er et omfattende tema, til å begynne med kan det kan være lurt å se på funksjoner som «Consent mode» for Google og «Facebook API».

Folk lander på nettsiden min, men så blir det stille

Annonsene dine leverer og genererer trafikk, godt jobbet! Men… epostlisten vokser ikke, salgene kommer ikke og folk forlater nettsiden når de lander på den. Hva skjer?

Landingssiden leverer ikke det annonsen lover

Det finnes et navn på annonser som lover mer enn en landingsside tilbyr; «clickbait». Unngå dette.
På kort sikt med clickbait får du mye trafikk inn til siden din og store remarketinglister, men du får samtidig lite konverteringer. Folk som kommer i kontakt med bedriften din på denne måten vil også få et dårlig bilde av bedriften din. På lang sikt er clickbait skadende for merkevaren din. Sørg for at du lager annonser og landingssider som henger sammen. Du har ikke lyst til å bruke penger på å sløse vekk tiden til potensielle kunder.

Hvis du er interessert i å lese mer om hvordan god informasjonsflyt styrker markedsføringen din, og hvordan du kan bygge en markedsføringstrakt med fokus på verdiskapning, anbefaler vi å lese om «Inbound Marketing».

Innholdet på nettsiden er ikke godt nok

Hvis nettsiden din har en høy «fluktfrekvens» eller «Bounce rate», det betyr at folk forlater nettsiden så snart de lander på den, kan det bety at innholdet ikke er bra nok.

Innholdet på nettsiden din er det viktigste og det vanskeligste i hele salgsprosessen. Det er her folk tar den endelige avgjørelsen om de ønsker å bruke penger på ditt produkt eller din tjeneste, hvis du ikke svarer godt nok på de spørsmålene og innvendingene folk har, så kommer de færreste til å ta kontakt med deg for å få svar på det.

En god nettside gjør mer enn å bare levere det en annonse lover. For mange kunder vil nettsiden din være det eneste kontaktpunktet de har med din bedrift. Det er vanskelig å fremheve hvor viktig en god nettside er.

Majoriteten av søk på google i dag er spørsmål. Svarer din nettside godt nok på de spørsmålene folk har om din bedrift? En god nettside trenger først og fremst godt innhold som gir folk svar på spørsmålene de har, design er et like viktig element. Trenger din bedrift hjelp til å sette opp en selgende nettside og en konverterende annonsestrategi? Ta gjerne kontakt med oss på heisann@agog.no

Ta en titt på...