Under Deloitte Digital sin «GameJam» vant AG& førstepremien for nytenkningen Cli>MATE app
GameJam er et event der bedrifter møter studenter og proffe team fra spill- og visualiseringsbransjen for å knekke koder.
De to «kodene» som skulle knekkes var:
- BKK – Øke verdien av fornybar energi fra BKK sitt største kraftverk Evanger
- WasteIQ/BIR – løsninger, koblet mot data, som bevisstgjør, engasjerer og mobiliserer folk til å sortere og redusere avfall
Vi i AG& valgte å fordype oss i sistnevnte og ut av den kreative kodeknekkingen ble universet Cli>MATE skapt.
Misjonen vi satte oss for cli>MATE var:
Vi skal flytte hovedansvaret over på produsentene slik at det blir enklere å:
- Kjøpe riktig
- Kaste mindre
- Kaste riktig
Ja, det er en ganske så stor oppgave. Men da vi satte oss ned for å se på hvordan vi kan kaste mindre og mer riktig så innså vi en ting. Emballasjen vi faktisk betaler for å kaste er det ikke vi som forbrukere som velger. Ofte har vi ikke noe valg. Det er produsentene som «dytter» dette på oss.
Cli>MATE fungerer på den måten at den scorer emballasje og etter hvert også produktene etter klimaavtrykket det etterlater seg basert på:
- Materialer som ikke lar seg skille
- Egnet for autosortering
- Nytt vs resirkulert materiale
- Kjemikaliebruk
Vi tenkte langt utenfor boksen og at BKK og WasteIQ ga oss førstepremien sammen med Rainfall sin case viser at flere ønsker at man skal ta tak i dette på en helt ny måte.
Deloitte sin GameJam på Media City Bergen var en unik opplevelse. I en verden av data, kunstig intelligens og visualiseringsteknologi åpner det seg spennende muligheter for nye brukergrensesnitt slik vi opplevde med utviklingen av konseptet cli>MATE. Løsninger som ikke bare tar i bruk data på en intelligent måte, men også engasjerer gjennom en brukeropplevelse som gir gåsehud.