ARBEID

Autosalg: Ny identitet til gammel kjenning

Noen forhold varer i flere generasjoner. Sånn er det med vårt forhold til Autosalg.

De ble født i 1946, vi året før, i 1945. Vi har fulgt hverandre gjennom tykt og tynt, gjennom oppturer og nedturer.

På 60-tallet laget vi logo for dem, en tidsriktig klassiker som fikk leve i rundt 60 år.

Den gamle Autosalg-logoen

Men det som var tidsriktig på 1960-tallet, er ikke nødvendigvis tidsriktig nå. Tenk bare på go-go boots og Beatles-guttenes Sgt. Pepper’s-barter.

Autosalg mente at det var på tide med en modernisering, og vi fikk igjen den store gleden av å hjelpe dem.

Briefen deres var som følger: De ønsket en mer oppdatert og strammere profil og de ønsket å bruke farger, ikke bare sort-hvitt. Og kunden fortalte at de liker estetikken i racing og spesielt Formel 1.

De trengte både ny logo samt nytt design til bekledning, utsmykning av lokale, bilfoliering og presentasjoner.

Selv om Autosalg, som oss, er godt oppe i 70-årene, er de en moderne og sprek 70-åring. De er blant annet forhandler av noen av de fremste elbilene på markedet, BYD og Honda.

Det ble naturlig for oss å se til racing-verdenen for å finne inspirasjon. Her er det rene linjer, tydelig fargede detaljer og aerodynamisk minimalisme. Disse elementene preger den nye logoen.

 

Autosalgs nye logo

 

Den nye logoen gir ikke bare et moderne og strammere uttrykk, den gir oss også en rekke designmuligheter vi ikke hadde før.

Et eksempel er animasjonen vi lagde til www.autosalg.no for å markere logo-oppdateringen.

 

A-en står sterkt alene, men spesielt G-en med den røde detaljen i er et anvendelig og tydelig profilelement. Den kan trekkes ut og stå alene, som den blant annet gjør i de nye klærne, i bilfoliering og som dekorelementer til Autosalgs lokaler.

Montasje som viser eksempler på dekorelementer for Autosalg

Den røde detaljen er enkel, men tydelig og viser tilhørigheten til bil- og racingverden. Der er rød en sterk signalfarge som brukes av mange store aktører, blant andre Formel 1 selv. Det røde i G-en står også veldig godt til de to merkene Autosalg forhandler, BYD og Honda, som begge har røde elementer i sin profil. Det røde bryter også godt og skaper spenning i en ganske stram profil.

Vi skal ikke si noe om hvorvidt den nye logoen også vil leve i 60 år før den pensjoneres, men den er i alle fall riktig for det Autosalg er, og ønsker å være, i dag.

Ny og gammel logo for Autosalg

Ta en titt på..

 
ARBEID
HUSET Bergen nettside mockup

Nettsider for HUSET Bergen: En hjertevarm støttegenerator

HUSET Bergen

 
ARBEID
Fedje stillingskampanje case illustrasjon

Stillingskampanje: Slik fikk Fedje ni nye ansatte

Fedje kommune