Gjennom smarte API-integrasjoner og tydelig brukerfokus bygger G2 Oceans nye nettsider tillit, verdi og et sterkt brand.
Bergenske G2 Ocean har siden oppstarten i 2017 vokst til å bli verdens største rederi innen open hatch-segmentet.
I tillegg til å vokse på markedet, hadde de vokst fra nettsidene sine og trengte nye.
Innsikt
Vi dykket ned i all tilgjengelig innsikt fra kunden, brukerdata for de eksisterende sidene, konkurrentanalyser og bestepraksis.
Nede i dypet gjorde vi en rekke viktige funn:
- Mange av brukerne sto på kaier rundt i hele verden og brukte mobilen for å sjekke opp status på fraktforsendelsen sin. Da spilte ofte både sterk sol og varierende nett inn.
- Brukerne prøvde i stor grad å finne informasjon om flåten, rutene og hvilken last G2 Ocean frakter, og kontaktinfo til lokale havneagenter og kontaktpersoner i G2 Ocean. Men de brukte mye tid på å navigere frem og tilbake på sidene, som tydet på at de slet med å finne det de lette etter.
- Brukerne foretrekker skriftlig kommunikasjon.
- De eksisterende sidene bygget ikke merkevaren, og de underbygget ikke G2 Ocean som et transparent og innovativt selskap som pusher sitt segment fremover innen teknologi og bærekraft. Det på tross av at brukerundersøkelser viste at kundene så på dem som bærekraftige, innovative, trygge og fleksible.
Disse funnene la, sammen med kundens ønsker og behov, klare føringer for det videre arbeidet.
Design, UX, UI
Derfor har sidene:
- God kontrast, klart adskilte elementer og tydelig størrelseshierarki på elementene.
- Begrenset bruk av helt hvite flater, og lyse bakgrunner er tonet litt mørkere.
- Tydelig grafikk som spinner når sider laster. Grafikken er også inspirert av last og containere.
- De nye nettsidene er designet for at de enkelt skal kunne brukes fra en mobil ved kaianlegg med varierende nett i sterkt sollys, uten at det sluker batteri.
Se de nye nettsidene til G2 Ocean her.
G2 Ocean skiller seg ut fra mange konkurrenter ved at de alle fartøyene deres har påmonterte kraner. Dette fremheves i bildebruken.
Det grafiske designet underbygger og styrker merkevaren, samtidig som det både forankrer G2 Ocean tydelig i bransjen og skiller dem fra konkurrentene.
Struktur
Det første som møter brukerne på sidene, er en tydelig forklaring av hva G2 Ocean leverer: reliable, sustainable, custom, safe, flexible shipping solutions.
Vi har samtidig gjort flere grep for å sikre at sidene hjelper brukerne, og når sine mål:
- Cargo, Our fleet, Our trades og Track cargo er løftet opp i toppmenyen. Dermed finner brukerne enkelt det de mest sannsynlig skal gjøre.
- Sidene har et lett tilgjengelig søkefelt og en omfattende footer. Kombinert med en tydelig og lett forståelig sidestruktur, blir det enkelt for brukere å finne informasjonen de trenger.
- Vi har lagt inn en sticky CTA med Book cargo space, hvor det er enkelt og intuitivt å booke via et skriftlig skjema.
Teknologi
Nettsidene er bygget i WordPress. Back-end har vi satt opp et oversiktlig brukergrensesnitt, som gjør det enkelt for de som skal håndtere sidene å løse oppgavene sine.
Vi har i tillegg utviklet API-integrasjoner mot G2 Oceans flåteliste og fraktruter. Dermed er det nå mye enklere å få oversikt over G2 Oceans fraktruter, hvilke skip de har og hva de kan frakte. Til sammen underbygger disse løsnignene at G2 Ocean kan frakte hva som helst, hvor som helst.
Basert på integrasjonene har vi bygget tre løsninger som gjør brukernes liv mye enklere:
- Our Fleet gir en rask oversikt over alle fartøyene. Den har i tillegg en enkel sorteringsfunksjon hvor brukerne kan finne riktig fartøy for sine behov ved å sortere på parameterne dødvekt, lengde og krantype. Å fremheve krantype er veldig viktig, siden G2 Ocean skiller seg fra konkurrentene ved å ha kraner på alle sine skip.
- Track Cargo gir brukerne pålitelig informasjon om deres forsendelse, når den ankommer hvilke havner og hvilke havneagenter de skal kontakte.
- Our Trades: En kartløsning hvor brukerne kan utforske de vanligste fraktrutene G2 Ocean tilbyr og hvilke havner de anløper.
Our Trades er en kartfunksjon som gir brukerne muligheten til å se G2 Oceans vanligste ruter, med anløpshavner. Løsningen er knyttet opp mot selskapets interne systemet gjennom en egenutviklet API-integrasjon.
Konklusjon
De nye nettsidene gir brukerne enkel tilgang til informasjonen de trenger, uansett hvor de er og hvilken plattform de bruker. Det skaper tillit. Sidene bidrar i tillegg til å styrke merkevaren G2 Ocean, forankre selskapet i bransjen og samtidig skille dem fra konkurrentene. Og til syvende og sist: øke bruken – og omsetningen.