ARBEID

Nye Øygarden kommune

, , , , , ,

BAKGRUNN

Intensjonsavtalen mellom de tre sammenslåtte kommunene ga tydelige føringer for arbeidet vårt: Kommunen skal løfta fram viktige verdiar som felles kultur, språk og identitet. Også visjonen var bestemt på forhånd: Øygarden – eit fyrtårn i vest

Som del av innsiktsarbeidet vårt arrangerte vi workshop med bred representasjon, der alle ble bedt om å ta med seg noe som beskriver folket og kulturen i de tre kommunene. Vi fikk høre om kystkvinnene, fisket, pågangsmotet, broene, startup-miljøene og viljen til å satse. Men ikke minst ble vi slått av den joviale humoren som er særegen for strilekulturen.

LØSNING

Første prosjektmøte ble innledet med diktlesning, så vi forstod tidlig at språk og kultur står sterkt i denne kommunen. Det ga oss inspirasjon til å følge et poetisk idéspor.

Vi ønsket å få frem personligheten og ville unngå å bli fanget av kjedelig kommunalt språk. Folk i Øygarden er nemlig langt fra kjedelig!

Selve navnetrekket er tredelt med ordene ØY, GARD, EN. De skaper en kompakt og skalerbar form som fungerer godt på alle flater. Navnetrekket inviterer også til videre kreativitet. Vi har lekt oss med ord og setninger som ble til poetiske vers etter inspirasjon fra japanske Haiku-dikt. De fikk navnet Strilahaiku og er en humoristisk og fin måte å tilføre poesi i kommunal kommunikasjon.

Hovedfargen på fargepaletten er gul og symboliserer det rettledende lyset fra fyrtårnet. De andre fargene er hentet fra havet, naturen og den karakteristiske røsslyngen som preger kystlandskapet i Øygarden.

Profilen har også ei diagonal linje – en lyskjegle – som henter inspirasjon fyrtårnets lys.
Som seg hør og bør for et fyrtårn i vest.

Dette prosjektet var nominert til SRF Kuben!

Ta en titt på..

 
ARBEID

AG& Idrettens Olympiade

 
ARBEID

AlfGundersen → AG&

Meny