Telering – BAKGRUNN
Markedet for telekom og IT har de siste årene glidd inn i hverandre, med mobiltelefon og I-pad i de sentrale rollene for begge bransjer. Alt må fungere sømløst, og systemer skal være tilgjengelig på alle plattformer. Telering har eksistert som kjede i 25 år, og har tilpasset sin strategi til denne utviklingen. De har derfor knyttet til seg en rekke IT-forhandlere, som også har behov for å styrke sin kompetanse innen telefoni. Som et ledd i denne strategien så de behov for å reposisjonere seg gjennom å etablere en ny merkevare og utvikle kommunikasjon tilpasset dagens strategi.
LØSNING
Telering var opptatt av å gjennomføre en grundig, men «lean» prosess. Det var viktig for dem å forankre både prosessen og beslutninger underveis med sine forhandlere, som det i dag er rundt 120 av over hele landet. Vi gjennomførte vi tre samlinger med en referansegruppe på 12 forhandlere, noe som ga viktig input og var styrende for valg underveis. Navnet Mobit ble til slutt valgt, et fantasiord som samtidig hinter til kjernevirksomheten Mobil og IT for bedrifter. Logoen til Mobit har fått en hjelpende hånd i den lille Mobiten – en vennlig og folkelig karakter som passer til den personligheten selskapet har. Som kommunikasjon har vi kommet frem til kampanjekonseptet Mindre svada – mer jada. Dette skal fortelle kundene at hos Mobit får du den hjelpen du trenger, og du får samtidig en enkel, oppdatert og problemfri digital hverdag.
Lanseringskampanjen ble kjørt i nasjonale medier, blant annet på flyplasser, flytoget og de fleste TV-kanaler, i tillegg til en stor satsning i digitale kanaler.
Konseptet er også tilpasset til forhandlernettverket, med alt fra bildekor og skilt til vindusdekor og butikkmateriell.