BLOGG
AG og Cli>MATE vant GameJam

AG& og Cli>MATE vant GameJam

, , , , ,

Under Deloitte Digital sin «GameJam» vant AG& førstepremien for nytenkningen Cli>MATE app

GameJam er et event der bedrifter møter studenter og proffe team fra spill- og visualiseringsbransjen for å knekke koder.

De to «kodene» som skulle knekkes var:

  • BKK – Øke verdien av fornybar energi fra BKK sitt største kraftverk Evanger
  • WasteIQ/BIR – løsninger, koblet mot data, som bevisstgjør, engasjerer og mobiliserer folk til å sortere og redusere avfall

Vi i AG& valgte å fordype oss i sistnevnte og ut av den kreative kodeknekkingen ble universet Cli>MATE skapt.

Misjonen vi satte oss for cli>MATE var:

Vi skal flytte hovedansvaret over på produsentene slik at det blir enklere å:

  • Kjøpe riktig
  • Kaste mindre
  • Kaste riktig

Ja, det er en ganske så stor oppgave. Men da vi satte oss ned for å se på hvordan vi kan kaste mindre og mer riktig så innså vi en ting. Emballasjen vi faktisk betaler for å kaste er det ikke vi som forbrukere som velger. Ofte har vi ikke noe valg. Det er produsentene som «dytter» dette på oss.

Cli>MATE fungerer på den måten at den scorer emballasje og etter hvert også produktene etter klimaavtrykket det etterlater seg basert på:

  • Materialer som ikke lar seg skille
  • Egnet for autosortering
  • Nytt vs resirkulert materiale
  • Kjemikaliebruk

Vi tenkte langt utenfor boksen og at BKK og WasteIQ ga oss førstepremien sammen med Rainfall sin case viser at flere ønsker at man skal ta tak i dette på en helt ny måte.

Deloitte sin GameJam på Media City Bergen var en unik opplevelse. I en verden av data, kunstig intelligens og visualiseringsteknologi åpner det seg spennende muligheter for nye brukergrensesnitt slik vi opplevde med utviklingen av konseptet cli>MATE. Løsninger som ikke bare tar i bruk data på en intelligent måte, men også engasjerer gjennom en brukeropplevelse som gir gåsehud.

Ta en titt på...

tik tok annonsering

Bør du annonsere på TikTok?

Siden TikTok dukket opp i 2016 har det kinesiske sosiale mediet bare økt i popularitet. Spesielt blant de yngste. For de av oss som i denne sammenhengen defineres som «eldre»…
Digital, Nyheter
Meny