BLOGG
tik tok annonsering

Ingen treff.

Bør du annonsere på TikTok?

Siden TikTok dukket opp i 2016 har det kinesiske sosiale mediet bare økt i popularitet. Spesielt blant de yngste. For de av oss som i denne sammenhengen defineres som «eldre» er dette den appen hvor folk danser og mimer. I slutten av 2020 kom TikTok Ads til Norge og det store spørsmålet er om det er verdt tiden din som bedrift?

Hvem er der

65% av alle norske 9-18 åringer bruker appen daglig. Andelen over 18 år som bruker TikTok daglig er 12%. TikTok har med andre ord en lang vei å gå hvis du skal sammenligne de med giganter som Facebook og Instagram, men til gjengjeld er engasjementet betraktelig høyere i målgruppen. Appen er først og fremst en leken og lite høytidelig plattform, noe som er mye av det som gjør den så unik. Som annonsør bør du tenke på hvem du ønsker å nå før du begir deg ut på TikTok, men hvis det er barn og unge som er i din målgruppe er det et stort potensiale for trafikk.

Politiet er et eksempel på en bruker som har hatt stor suksess på TikTok. Gjennom dans og lek har de bygget seg opp en organisk følgerbase på over 400.000 og når dermed ut til barn og unge på en helt ny – og effektiv – måte.

@politivest

Duet?💃🕺👮‍♀️ God påske alle sammen!🐣❤️ #dance #bestie #politi #police

♬ original sound – Nettpatruljen Vest

TikTok er kanskje mest kjent for dans og sang, men flere større merkevarer innen klær og sminke (mm.) har slengt seg på ved å vise frem produkter på kreativt vis. Lululemon, H&M og Olehenriksen er bare noen eksempler. TikTok er en fin måte å nå følgere organisk på og responsen på innholdet skjer fort. Flere av de store navnene bruker gjerne merkeambassadører som allerede er stor på TikTok. Dette er en fin inngangsportal for deg som usikker på hvor du skal starte.

@lululemon

Pssst.. Groove Pants (aka flaredleggings) restocking this week. #lululemon #yogapants

♬ original sound – lululemon

Men hva med TikTok Ads?

Det er fortsatt nytt i Norge og vi tør å påstå at konkurransen for øyeblikket er lavere på grunn av dette. Fortvil ikke – du trenger ikke å ha en bruker for å kunne annonsere effektivt på TikTok. Det er mulig å skille fullstendig mellom organisk og betalt annonsering i kanalen. Det holder å ha registrert seg på TikTok Ads. I motsetning til f.eks Facebook må du derimot ta direkte kontakt med TikTok for å opprette en annonsekonto.

Selve annonseoppsettet er ganske likt som på Facebook. Du bygger opp kampanjen på samme måte og kan velge mellom smart og expert mode. Har du erfaring med annonsering i Facebook og/eller Google fra før anbefaler vi sistnevnte. Før du kan starte å annonsere må du installere en TikTok Pixel på siden din. Denne kan du enten legge manuelt inn i header på nettsiden eller via Google Tag Manager.

Til tross for at du kan velge mellom tre forskjellige annonseringsmål (konverteringer, trafikk og app-nedlastning), anbefaler vi at du fokuserer på trafikk i første omgang. TikTok er en kanal rettet mot rekkevidde og algoritmen viser innhold til brukerne basert på interesser og hvilke videoer de engasjerer seg i.

Vær kreativ med innholdet!

Selv om det er åpnet opp for annonsering i kanalen er det viktig at vi ikke glemmer utgangspunktet til appen – gøy og lekent innhold! Som bedrift er det viktig at man tilpasser seg kanalen hvis man ønsker maksimalt effekt av annonseringen. Med andre ord – lag Tiktoks! Enten du danser, mimer eller viser frem produktene på en kreativ måte – husk hvilken kanal du er på. TikTok Ads tillater både bilder og video i annonsering, men vi anbefaler sistnevnte. Videoannonser kan være fra 5-60 sekunder, mens TikTok selv anbefaler mellom 9-15 sekunder.

Et lite tips! Bruk manuell plassering på annonsene dersom du kun er interessert i å teste ut effekten av annonsering på TikTok. Appen har allerede koblet inn noen tredjepartsplattformer for automatiske plasseringer.

Så.. Hva er dommen?

Det er flere fordeler ved å bruke TikTok – både organisk og betalt. Bruker du riktig innhold kan du få enormt med trafikk og hvis du har en yngre målgruppe er det definitivt en unik mulighet for å nå disse.

Det er likevel et par ulemper som du som annonsør bør vite om

  • Single event attribution window – TikTok teller kun den første handlingen til brukeren, så eventuelle påfølgende konverteringer vil ikke kunne spores.
  • Ikke mulig å moderere kommentarer. Ingen krise, men om du har sensitivt innhold er det viktig å være obs på dette.

TikTok er en ny og spennende plattform for bedrifter, men den er ikke for alle. Ikke begi deg ut på TikTok kun fordi du føler at du må være med på trenden. Kanalen har kanskje en høy engasjementrate, men det vil avhenge i stor grad av ditt innhold. Er du et IT-firma hadde vi styrt unna, men for nettbutikker er det høyst aktuelt.

Som markedsfører bør du også sette deg inn i hvilke bestemmelser som gjelder for reklame som kan oppfattes som «rettet mot barn». Husk at dette er en plattform hvor mange unge under 18 år kan komme til å se innholdet ditt og da bør du være varsom.

Trenger du hjelp for å komme i gang? Kontakt vårt performance team!

Ingen treff.

Ta en titt på...