BLOGG

Ingen treff.

Cookiedøden

Digital strategi

Det snakkes mye om cookie-døden for tiden. Hva skjer, hvem er død og hva betyr det for markedsføringen din?

Med Apple i førersetet er vi på full fart inn i en fremtid uten små kakesmuler som sladrer til Google og Facebook om hver eneste piksel du laster inn. Betyr dette døden for moderne digital markedsføring? Går vi tilbake til overprisede annonser uten målbar effekt?

Det korte svaret er nei. Men ting kommer til å forandre seg – og det er vi heldigvis vant med.

Vi får mange spørsmål om dette for tiden. Her har vi prøvd å svare på de vanligste:

«En informasjonskapsel, ofte kalt cookie, er en liten tekstfil som lastes ned og lagres på brukers datamaskin når brukeren åpner en nettside.

 
En Cookie er altså en fil som inneholder informasjon om aktiviteten din på en nettside, og det er denne informasjonen som gjør at Facebook og Google m.fl. kan følge deg opp med relevante annonser basert på hvilke sider og type innhold du har besøkt.

Nei, men tall som rapporteres vil i mindre grad kunne knyttes mot unike enheter/brukere. Eksempelvis vil Google slite med å koble en vindusshopping-økt i uke 25 mot det endelige kjøpet i uke 27.

Vi vil kunne se noen uheldige endringer i hva som rapporteres og kanskje også færre visninger og lavere budsjettbruk på mindre målgrupper. Den største utfordringen er at remarketing-publikum vil få kortere levetid.

Uten hjelp av cookies kan ikke Google & co være like sikker på hvilken bruker som ble eksponert for variant A og variant B. Men vi vil fortsatt kunne spore hvilket budskap som har truffet best og om har gitt best brukeropplevelse.

Ja, delvis. Eksempelvis vil “brukere” og “nye brukere” i Google Analytics bli mindre pålitelige. Vi bør fokusere på mer pålitelige tall, men de store KPI-ene som “kjøp” og “omsetning” vil fortsatt fungere. Heldigvis vil vi få god hjelp av Google og Facebook til å jobbe med nye tall/målinger – de har alt å tape på manglende statistikk.

Ikke umulig, men vanskeligere. Men så har jo fremkvensstyring heller aldri vært perfekt. Ikke så veldig viktig heldigvis da de fleste viser annonser for sjeldent fremfor for ofte. Dette blir et større problem for Google og Mediehusene da de sosiale mediene fortsatt vil ha god kontroll på egne brukere og hva som blir vist til dem.

Dette er et reelt problem.Remarketing fungerer fortsatt, men for øyeblikket kan vi kun drive remarketing over perioder på syv dager. Vi kan forvente at det kommer flere utfordringer på dette området. På samme måte som ved frekvensstyring er det Google og Mediehusene som vil slite mest – da kan vi velge andre kanaler å supplere med.

Ja og nei. Det er opp til oss å respondere på endringene og sørge for å holde oss relevant. Vi må lene oss mer på gode og gjennomtenkte budskap fremfor generisk kommunikasjon mot sylspisse målgrupper. Som privatperson er det bare å glede seg! Som bedrift gjelder det å skjerpe seg. Don’t be boring.

VIKTIG!

Det er i stor grad systemene som ikke kan knytte aktivitet til en bruker (nettaviser + Google) som vil møte de fleste utfordringene. Der en bruker eksisterer (Facebook, LinkedIn etc.) vil det å matche aktivitet og respons mot personer fungere bra i dag og fremover.

Dette gjelder fortsatt

 

  • God gammeldags merkebygging! Vi må jobbe mer med kommunikasjon og budskapsutforming enn tidligere. Det er innholdet i annonsen din som avgjør om du får effekt eller ikke. For mange annonser i dag er det utelukkende kontekst som gjør budskap interessante og relevant. Vi må gjerne jobbe med mer generiske data i fremtiden, og da er det innholdet i annonsen som avgjør om det blir handling eller ei.
  • Fokus på hele kundereisen. Et kjøp eller en lead er resultat av flere påvirkninger – ikke bare siste klikk. Vi kan fortsatt følge kunder fra første til siste interaksjon, men det vil kreve litt endring både i mindset og kampanjeoppsett.
  • CRM-matching blir enda viktigere. Selv om cookies forsvinner, betyr ikke det at all data forsvinner. Leadsgenerering og bruk av egne data vil være enda mer viktig.
  • Folk vil bruke internett på samme måte som i dag, og selv uten cookies kan vi med stor treffsikkerhet si hvor plassering av et budskap vil være mest verdifullt.

Noen ord til slutt

Cookiedøden er reell, men den betyr absolutt ikke slutten på resultatbasert markedsføring. Da det nye GDPR-regelverket ble innført, opplevde vi også en panikkartet reaksjon. Så lenge vi forholder oss til regelverket på en skikkelig og konstruktiv måte, går det bra. Det er også verdt å tenke på at selskap som tjener flere hundre milliarder på digitale annonsering (Google, Facebook m.fl.) nok er på ballen for å finne gode løsninger.

Fortsatt ikke helt beroliget?

Ta kontakt med oss, så finner vi de beste løsningene for din neste kampanje.

Ingen treff.

Ta en titt på...