BLOGG

Cookiedøden

,

Det snakkes mye om cookie-døden for tiden. Hva skjer, hvem er død og hva betyr det for markedsføringen din?

Med Apple i førersetet er vi på full fart inn i en fremtid uten små kakesmuler som sladrer til Google og Facebook om hver eneste piksel du laster inn. Betyr dette døden for moderne digital markedsføring? Går vi tilbake til overprisede annonser uten målbar effekt?

Det korte svaret er nei. Men ting kommer til å forandre seg – og det er vi heldigvis vant med.

Vi får mange spørsmål om dette for tiden. Her har vi prøvd å svare på de vanligste:

VIKTIG!

Det er i stor grad systemene som ikke kan knytte aktivitet til en bruker (nettaviser + Google) som vil møte de fleste utfordringene. Der en bruker eksisterer (Facebook, LinkedIn etc.) vil det å matche aktivitet og respons mot personer fungere bra i dag og fremover.

Dette gjelder fortsatt

 

  • God gammeldags merkebygging! Vi må jobbe mer med kommunikasjon og budskapsutforming enn tidligere. Det er innholdet i annonsen din som avgjør om du får effekt eller ikke. For mange annonser i dag er det utelukkende kontekst som gjør budskap interessante og relevant. Vi må gjerne jobbe med mer generiske data i fremtiden, og da er det innholdet i annonsen som avgjør om det blir handling eller ei.
  • Fokus på hele kundereisen. Et kjøp eller en lead er resultat av flere påvirkninger – ikke bare siste klikk. Vi kan fortsatt følge kunder fra første til siste interaksjon, men det vil kreve litt endring både i mindset og kampanjeoppsett.
  • CRM-matching blir enda viktigere. Selv om cookies forsvinner, betyr ikke det at all data forsvinner. Leadsgenerering og bruk av egne data vil være enda mer viktig.
  • Folk vil bruke internett på samme måte som i dag, og selv uten cookies kan vi med stor treffsikkerhet si hvor plassering av et budskap vil være mest verdifullt.

Noen ord til slutt

Cookiedøden er reell, men den betyr absolutt ikke slutten på resultatbasert markedsføring. Da det nye GDPR-regelverket ble innført, opplevde vi også en panikkartet reaksjon. Så lenge vi forholder oss til regelverket på en skikkelig og konstruktiv måte, går det bra. Det er også verdt å tenke på at selskap som tjener flere hundre milliarder på digitale annonsering (Google, Facebook m.fl.) nok er på ballen for å finne gode løsninger.

Fortsatt ikke helt beroliget?

Ta kontakt med oss, så finner vi de beste løsningene for din neste kampanje.

Ta en titt på...

GIF vs HTML5 i annonsering

GIF GIF er et format som støtter både still- og animerte bilder på 256 farger for hvert bilde, som for eksempel logoer. Formatet består av flere bilder der du kan…
Design, Nyheter
tik tok annonsering

Bør du annonsere på TikTok?

Siden TikTok dukket opp i 2016 har det kinesiske sosiale mediet bare økt i popularitet. Spesielt blant de yngste. For de av oss som i denne sammenhengen defineres som “eldre”…
Digital, Nyheter
Meny