BLOGG
Hovedbilde artikkel "hva er Clubhouse og bør du bry deg?"

Hva er Clubhouse og bør du bry deg?

Få ting mobiliserer massene som FOMO (Fear Of Missing Out) og her har Clubhouse med sin invitasjonsmodell klart å skape nysgjerrighet og engasjement uten like. Ønsker du å prøve Clubhouse? Ja, da må noen invitere deg inn. Så er spørsmålet; hva skal du gjøre nå, og er det verdt tiden din?

Hva er Clubhouse?

Flere har prøvd å oppsummere plattformens unike vri på sosiale medier. Beskrivelser som «drop-in podcast» og «virtuelle konferanser» gir gode, men ufullstendige forklaringer. Fellesnevneren er at innholdet er utelukkende basert på lyd. Alt foregår live og det er mulig for hvem som helst å delta i samtalen.

Det første som møter deg etter registrering er en (frivillig) gjennomsjekk av kontaktlisten på telefonen din. Her kan du se hvem av dine kontakter som selv bruker appen, og du kan velge å følge alle eller noen. 

Deretter blir du plassert i en slags lobby der du kan velge deg ut «rom» du vil lytte til. Disse rommene, bestående av talere og publikum, er laget av andre brukere og navngitt etter tema eller formål. «Lunsjprat», «Kvinner i business» og «Velkommen Gry» er typiske rom, og formålet er å lytte til og eventuelt delta i den samtalen som føres av talerne. 

Føler du at du har noe å bidra med? Da er det bare til å rekke opp hånden og ta til orde – husk å mute når du har sagt ditt!

Her er noen eksempler på “rom” du gjerne finner i lobbyen.

Lunsjprat

Savner du kollegaer og praten rundt bordet? Du er ikke alene, for det finnes alltid et virtuelt lunsjbord. De fleste lytter, men mange tar til ordet – her kan du ta opp alt og ingenting.

Kvinner i business

En gjenganger for kanalen per nå er at dem som ikke føler seg hørt ellers kan ta til orde her. Viktige debatter rundt representasjon og utfordringer dukker opp støtt og stadig. Anbefales!

Velkommen Gry

Noe av det mest unike med kanalen er engasjementet og viljen til å dele. Ofte vokser rom med banale navn frem til å bli veldig spennende diskusjoner om aktuelle tema. Hvem er Gry? Ingen vet, hun stakk for lengst.

Bør du bry deg?

Ingen vet noe om fremtiden til Clubhouse, spesielt da kanalen per nå ikke har en inntektskilde. Men som det ofte er med nye ting er det mest spennende akkurat nå, og vi forventer at det blir mer kommersielt og «kjedelig» over tid. Clubhouse tok først av når Elon Musk og Mark Zuckerberg deltok i en debatt, og hvis kanalen ikke fortsetter å tiltrekke seg store navn så kan fort dø ut. Samtidig er det viktig at vi vanlige dødelige føler oss velkommen til å ta til orde. Kombinasjonen av at kjendiser og vi “vanlige” samles rundt samme bord og fører en samtale er virkelig unik, og det er det som gir plattformen sin edge.

Hvis du har noe på hjertet, savner folk eller bare ønsker en dynamisk og uforutsigbar «pod cast» på ørene, så burde du laste ned appen og melde interesse.

Bør din bedrift være på Clubhouse?

Det er verdt å påpeke at kanalen har mange unike muligheter for bedrifter og organisasjoner. Dette er sannsynligvis den kanalen med lavest terskel for å sette i gang med å lage innhold til et høyt engasjert publikum, og som bedrift har du mange muligheter. Alt du trenger er en iPhone og et aktuelt tema, så kommer du tett på din ønskede målgruppe. Tenk på det som en gratis leads generator. Er det du snakker om interessant nok kan du plutselig få 20 nye leads! 

Vi holder selv på med noen stunts på Clubhouse – ta kontakt med Mads hvis du ønsker en god prat om hvordan du kan bruke Clubhouse eller Podcast for din bedrift.

Ta en titt på...

tik tok annonsering

Bør du annonsere på TikTok?

Siden TikTok dukket opp i 2016 har det kinesiske sosiale mediet bare økt i popularitet. Spesielt blant de yngste. For de av oss som i denne sammenhengen defineres som “eldre”…
Digital, Nyheter
Meny