BLOGG
igtv instagram live

IGTV vs Instagram Live – hva er forskjellen?

Instagram kommer stadig med nye oppdateringer. I juli annonserte sjefen for plattformen, Adam Mosseri, at appen ikke lenger ville være en bildedelingsapp, men heller fokusere mer på video. Allerede i dag er reels, IGTV og Instagram Live hovedsaklig basert på videoinnhold.

IGTV

Instagram TV (IGTV) ble publisert i 2018 og har hatt stor suksess. Kravet er at videoen må være minimum 60 sekunder og det er lagt opp til å ha enda lengre videoer. Du har også muligheten til å laste opp videoene som en del av en serie for å engasjere følgerne ytterligere. Instagram har nok som mål å få brukerne til å tilbringe lengre tid på appen og IGTV gjør dette på en sømløs og underholdende måte.

En IGTV-video vil bli liggende på profilen din og kan forhåndsvises i feed. Følgerne dine vil få varsel når en ny IGTV legges ut, samtidig som at den uansett vil dukke opp på utforsk-siden. Likt som i vanlig innlegg kan man også legge til hashtags for å videre fremme innlegget organisk. IGTV har en potensiell enorm organisk rekkevidde og som bedrift kan en vinne mye godvilje på å satse her. Nøkkelen er som alltid å lage gøy og engasjerende innhold!

Instagram Live

Instagram live kom faktisk så tidlig som i 2016, men det tok en stund før det ble tilgjengelig for alle brukere i Norge. Som det ligger i navnet spiller du inn en direktesendt video som henholdsvis vil gå ut til alle som følger deg. Fordelen er at du har mulighet til å engasjere dine eksisterende følgere og bygge en tettere relasjon med et varmt publikum.

Men forberedelse er viktig! Ha et mål for hva du har lyst til å snakke om eller vise, og sørg for at du har engasjerende innhold. Hvis ikke kan publikum lett falle ut av sendingen. En Instagram live er kanskje kortere enn IGTV, men du som innholdsskaper har i utgangspunktet frie tøyler. Når en Live publiseres vil alle dine følgere få varsel, noe som igjen bidrar til en økt rekkevidde. Vær likevel obs på at det er direktesendt så innholdet kan ikke redigeres og det vil forsvinne på lik linje som en vanlig Instagram Story.

Hva er forskjellen?

Både IGTV og Instagram Live bygger på det samme. Hovedforskjellen ligger i at IGTV blir liggende på din profil og kan redigeres før publisering, mens Instagram Live er direktesendt og vil forsvinne etter omtrent et døgn. Det er ikke slik at du nødvendigvis må velge den ene foran den andre, men velg et format som passer din profil og merkevare.

Er du en “B2B-bedrift” med mye informasjon å dele, kan det være fint å gjøre dette via en Instagram Live. Da har du muligheten til å ha en interaksjon med dine følgerne etterhvert som de logger inn på sendingen din. En B2C bedrift, f.eks en nettbutikk, vil kanskje får mer ut av å lage lengre innhold der de viser frem produktene i et nytt lys. Det viktigste å tenke på, uavhengig om du går for én løsning eller begge, er at det må være engasjerende innhold som står i stil med merkevaren din og som gir noe tilbake til deg som ser på. Fellesnevneren i sosiale medier er at du må lage innhold til brukeren og ikke nødvendigvis for bedriften. Det kan lønne seg å gjøre en liten markedsanalyse i forkant for å finne ut av hva som falles best i smak hos dine kunder og følgere.

Trenger du hjelp til å sette i gang? Ta kontakt med Marlene for en nærmere prat!

Ta en titt på...

GIF vs HTML5 i annonsering

GIF GIF er et format som støtter både still- og animerte bilder på 256 farger for hvert bilde, som for eksempel logoer. Formatet består av flere bilder der du kan…
Design, Nyheter
Meny