BLOGG
Sovende-nettside

Ligger nettsiden din og snorker? Sett den i arbeid!

, ,

Hvis produksjonsutstyret er avleggs og ikke lenger passer oppgaven, oppgraderer du det. Hvis firmabilen havarerer, bytter du den ut. Det samme bør gjelde din nettside.

Hva gjør din nettside for deg? Skaffer den deg nye kunder? Bedrer den omdømmet ditt? Gjør den deg synlig i målgruppen din? Sikrer den salg? Eller ligger den bare og snorker?

Er du kanskje ikke helt sikker?

Veldig mange har et lite bevisst forhold til sin egen nettside, hva den gjør for dem og hva den kan gjøre. En god nettside gjør en viktig jobb for deg, hver eneste dag, ved å dukke opp i relevante søk, styrke merkevaren din, skaffe deg kunder og gjøre deg attraktiv som arbeidsgiver.

Men nettsiden er som en hvilken som helst annen del av organisasjonen, enten det er salgsavdelingen, bilparken, produksjonsmaskinene eller kundeservice: Den må bygges opp for det den skal gjøre.

Hva er formålet med nettsiden din?

Vil du selge noe, må siden designes så det er enkelt og fristende å kjøpe. Skal den påvirke og informere, må den ha overbevisende og godt innhold som når ut til folk. Er jobben dens å sikre nye kunder, må den generere leads og gi deg muligheten til å følge dem opp. Nettsiden skal ikke bare gi trafikk, men også riktig trafikk.

Da er det flere spørsmål du må stille deg: Er siden universelt utformet? Er den synlig nok hos Google? Er den enkel og intuitiv å bruke? Får nettsiden din brukeren til å gjøre det du vil hun skal gjøre?

Åtte tips til en god nettside

Det er ikke enkelt å svare på spørsmålene over, men det finnes noen hovedpunkter som må på plass:

En god nettside må ha:

Et klart mål: Gi nettsiden er tydelig stillingsbeskrivelse.
Helhetlig, formålstjenlig design: Nettsiden må se bra ut, og den må fungere.
God brukeropplevelse: Noe av den viktigste designjobben handler om å gjøre møtet mellom menneske og teknologi så god og intuitiv som mulig. Her kommer UX-designeren inn med sin ekspertise.
Tydelige CTA: Gjør det enkelt for brukere å gjøre det du vil de skal gjøre, enten det er å melde seg på nyhetsbrev, handle varer eller finne relevant innhold.
Oversiktlig og brukervennlig struktur: Det skal være enkelt å finne frem på nettsiden, både for folk og for Googles søkeroboter.
Universell utforming: Er ikke nettsiden tilgjengelig for alle, blir du straffet av både brukere og av Google.
Responsivitiet og mobiltilpasning: Google indekserer kun mobilvennlighet, ikke desktop.
Godt og relevant innhold: Både målgruppen og Google må finne nyttig innhold på siden din.

Trenger du en nettsidesjekk?

Nettsidesjekken gir et reelt sanntidsbilde av hvordan nettsiden din presterer i dag. Den gir deg også oversikt over tiltak som vil sette den i produktivt arbeid igjen.

Vi går grundig gjennom nettsiden deres og sjekker om den oppfyller krav til universell utforming. Vi gjør også en vurdering av funksjonalitet, brukeropplevelse og brukervennlighet. Funnene samler og presenterer vi i en utfyllende rapport, og gjerne også i et møte.

Ta en titt på...

Meny