BLOGG
AG& Podcast

Ingen treff.

Skal du kaste deg på podkastbølgen?

Lyddesign

I følge Ipsos har andelen som lytter til podkast månedlig eller oftere økt fra 24% i 2017 til 37% i 2019. I rapporten for Q4 i 2021 hadde andelen økt til 44%.

Hvis du er en av de som lytter mye til podkaster så har du kanskje vurdert å lage en egen podkast for din bedrift? Det høres skummelt ut og ikke minst høres det sikkert ut som enda mer stress i arbeidshverdagen, men det er gode grunner til å kaste seg på podkastbølgen.

Podkast er «den nye bloggingen» 🎙️

De som kommer til oss i AG& for å spille inn podkast har for det første innsett at folk ikke leser like mye som før. Hvis du tror det er stor konkurranse om lytterne, hvor stor er vel ikke konkurransen når det kommer til tekster på en hjemmeside? Både bedriften din og konkurrentene dine har helt sikkert ganske like innholdssider.

Supplerer dere med en podkast så kan dere slå to fluer i en smekk og skrive en artikkel om innholdet i podkasten. Kanskje dere til og med kan slå tre-fire fluer i den samme smekken ved å gjøre seansen om til en vodcast, webinar, livesending eller en redigert video til sosiale medier. Det er derfor podkast ofte blir omtalt som «the new blogging».

For det andre vil de som lytter til podkasten få et mye nærmere forhold til merkevaren. For de ansatte er det i de fleste tilfeller artigere å lytte til sjefen enn å lese julebrevet på intranett. En podkast blir nesten som en test på om kommunikasjonsstrategien faktisk fungerer. Klarer du ikke å snakke om merkevaren din forståelig og overbevisende så bør kanskje noe gjøres?

Sist men ikke minst! Du får endelig en god unnskyldning til å invitere gjester som du nødvendigvis ikke hadde møtt til vanlig.

Dere er ekspertene – ta den rollen

Har du et tema som din bedrift synes er viktig og som dere er eksperter på? Da er det altså ikke sikkert at det holder å skrive en artikkel på hjemmesiden, lene seg tilbake og satse på at alle får det med seg.

Hvis din bedrift for eksempel er en av landets ledende skolisseprodusenter så sitter dere på en kompetanse som ikke veldig mange andre har. Men du og kollegaene dine tenker nok at dette er så «nisjete» og ingen er vel så sære at de gidder å lytte til en podkast om skolisser laget av Birthe i produksjonen og Fredrik på marked?

Alt kan bli til podkast

Vel, dere er kanskje inne på noe. Men med riktig innfallsvinkel kan det meste gjøres interessant – også for andre. Lengden på lissene, har det noe å si? Hvilket materiale er best for joggesko, er borrelås fremdeles ut, hva er den ultimate rekkefølgen i snøringen?

Er det kulturelle forskjeller i knytingen av lissene og hvilke subkulturer sverter eller fremmer skolissenes fantastiske egenskaper? Kan vi invitere han som har Norges største samling av joggesko, en ekte «sneakerhead», og høre hva han synes om skolissenes betydning i designet av sko? Da vil man nå ut til nye miljøer og neste gang man skal rekruttere folk til en stilling så er det en fordel å være den bedriften som «henger med sneakerheads og andre eksperter» og som brenner for produktene.

Fem kjappe tips før du setter i gang

  1. Finn et navn på podkasten – lag en intern eller ekstern navnekonkurranse på sosiale medier.
  2. Spør folk i bedriften om det er noe de vil snakke om eller spør følgerne på sosiale medier
  3. Hva er de mest besøkte sidene i Google Analytics. Hvis mange googler et bestemt tema er det sikkert noen som ønsker seg mer informasjon om dette.
  4. Spill inn en pilot og planlegg 4-5 episoder. De kan enten spilles inn på en uke og fordeles ut over året eller legg ut for hver gang. Men husk å være konsekvent!
  5. Ha det kjekt og ikke vær redd for å dumme deg ut. Alt kan redigeres!

Vi i AG& elsker å jobbe med lyd. Flere av oss har lang erfaring fra radio og podkaster. Vi har utstyret, idéene, jinglene og vår egen lydtekniker! Ta gjerne kontakt hvis du vil sparkes i gang eller hvis du trenger hjelp til å knyte lissene dine.

Podkast FAQ

Hva trenger jeg til en podkast?

Noen som kan snakke! Noen gode mikrofoner, et redigeringsverktøy og en konto hos en som kan distribuere den. Tar du det et steg videre er det smart med en mikser, popfilter foran mic, gode kabler og grafiske elementer til visningen av podcasten m.m.

Hvordan får jeg podkasten min på iTunes og Spotify?

Når podkasten er ferdigspilt så laster du den opp på en plattform som f.eks anchor.fm eller soundcloud.com. Her vil du få en lenke til podkasten din sin RSS feed. I iTunes, Spotify, Pocketcast, Acast, og hva nå enn de heter alle disse plattformene, oppretter du en konto for podkasten din og legger inn lenken til RSS-Feeden. Det koster null og nada!

Tar det lang tid å redigere en podkast?

Er du fornøyd med samtalen så trenger du kanskje ikke å redigere, men i de fleste tilfeller vil det være lurt å redigere lyden. Fjerne bakgrunnsstøy, legge på en jingle, noen overgangslyder som viser at man går videre. I tillegg kan det være lurt å klippe vekk de aller værste «øhhh», «mmmm», «neeeeiii» og lange pauser.

Hva er en podkast?

Enkelt forklaring: det er et radioprogram som du kan lytte til når som helst og abonnere på via tjenester på Internett. Tyngre forklaring: Det er en lydfil som inneholder mennesker som snakker om forskjellige temaer som distribueres fra en server til forskjellige plattformer utviklet for deling av lyd.

Hva er de mest brukte podkastappene?

Til å lytte til en podkast er iTunes og etterhvert også Spotify de største. Men også Overcast, Pocket Casts,
Castbox
, Podbean og ikke minst her hjemme er NRK sin app er mye brukt.

Hvilket navn skal jeg velge til min podkast?

Er det din bedrift som skal spille den inn så ta gjerne med firmanavnet eller lek med pay offen. Jobber du med skolisser kunne den kanskje hete Lissecasting? Eller kanskje ikke… Handler den om et spesifikt tema finn noe som er kjent hos de som er interessert. Skal den handle om skolisser kan den kanskje hete «No More Borrelås»…

Vi vil spille inn en podkast og tror vi trenger råd?

Ta kontakt så finner vi helt sikkert ut hvordan vi kan hjelpe dere i gang!

Ingen treff.

Ta en titt på...