BLOGG
Bruker du riktig Sosiale Medier strategi i din bedrift?

5 feil bedrifter gjør i sosiale medier

, , ,

Hvis du enda ikke har tatt i bruk sosiale medier fullt ut i din bedrift er det på tide å ta grep. Det er ikke sikkert en som tar beslutninger for sin bedrift tenker veldig annerledes når vedkommende tar beslutninger privat – det er noe vi er nødt til å begynne å innse.

Men hva om din bedrift allerede er på sosiale medier? Sitter du kanskje igjen med en følelse av at du ikke helt utnytter de respektive kanalene til det fulle? Under har vi listet 5 typiske feil bedrifter gjør i sosiale medier, så… Let’s get down to business. 

1. Ikke glem organisk markedsføring

Skal du nå ut til et stort publikum, kommer du sjelden utenom betalte kanaler. Men du kan få mye gratis gjennom de organiske kanalene og samtidig forbedre dine treff treffene dine i søkemotorer som Google Søk. Bygg merkevaren din gjennom jevnlig publisering og hold bedriften top-of-mind hos følgerne dine. Ikke bry deg om at sjefen klager på at det kun er 6 seks likes på en post. Det tar tid å nå ut – og det tar tid å treffe blink!

Blogginnlegg, hashtags på Instagram, LinkedIn og Twitter, word-of-mouth – mulighetene er uendelige. Analyser resultatet for å bli bedre, øke rekkevidden og bygge kundelojaliteten.

2. Kvalitet over kvantitet

I dag har sosiale medier, for mange, nærmest blitt som et forlenget ledd av kroppen og det har gitt bedrifter en unik mulighet til å nå publikum i alle aldre og ikke minst – når som helst.

Det ropes fra alle kanter og støynivået høyt.

Sørg for å ha en god kommunikasjonsstrategi i bunn og vær tydelig på budskapet ditt. 10 intetsigende Facebook-innlegg om dagen fungerer dårlig og bidrar kun til støy. Kutt ned og spiss budskapet ditt! for å sørge for at dine budskap når frem. Kvalitet over kvantitet er den gyldne regel.

3. Tilpass innhold til kanal

Ta Facebook og Instagram som eksempel. Disse to kanalene kan virke tilsynelatende lik, men ser man nærmere er det ganske store forskjeller. Facebook har lenge vært åpen for annonsering for bedrifter. Derfor er FB-brukere mer mottakelig for støy fra bedrifter. Sistnevnte har fokus på deling av bilder og historier, og har som mål med å inspirere brukerne.

På Facebook kan man linke til blogg-innlegg, skrive lengre tekster og ha et generelt større produktfokus, mens på Instagram må en fange interessen til forbrukeren nærmest øyeblikkelig for å gjøre et inntrykk. Sørg for at innlegget inspirerer og at det er i tråd med kommunikasjonsmålene dine.

Visste du at det gjennomsnittlige oppmerksomhetsholdet i sosiale medier er 8 sekunder? Ha dette i tankene når du produserer innhold – bruk farger, emojis og lek deg med ord. Analyser det som allerede har blitt publisert, se hva som fungerer i hvilke kanaler og optimaliser innholdet til din bedrift ut i fra det. En liten endring i tekst kan være nok til å fange oppmerksomheten til kunden. Det kan resultere i et ekstra salg, konvertering eller at noen tar kontakt for første gang!

4. Snakk med følgerne 

Det er lett å publisere innlegg i sosiale medier, men mange glemmer at de faktisk må være tilstede i kanalen fortsettelsen også. Stadig flere kunder tar kontakt med bedrifter gjennom sosiale medier. Sørg for å følge opp alle spørsmål enten det er i privat innboks eller kommentarer, og gjerne del innlegg som er relevant for dine følgere. Dette gir et godt inntrykk for de som engasjerer seg i bedriftens innhold, og gir et positivt signal til andre som stikker innom kanalene. Slik bygger du kundelojalitet og øker engasjement på tvers av kanalene.

En feil mange bedrifter gjør er at de publiserer et innlegg for å så forsvinne fra plattformen i flere måneder. Dette er feil! Du trenger ikke være der kontinuerlig, men du må være konsekvent.

5. Ikke glem å teste

Det viktigste du kan gjøre for en strategi i sosiale medier er å teste innholdet ditt – både betalt og organisk. Finn ut hva som passer for ditt publikum, hva de responderer best på og ikke være redd for å prøve nye, kreative løsninger. Vær tydelig på målsettingen din og sett gjerne delmål underveis. Dersom du ikke når målet første gang, er det helt i orden. Lær fra feilene dine, justér og prøv igjen!

Hot tip: hashtagsstrategi

Ta gjerne en titt på hvordan din bedrift kan nå enda flere i sosiale medier med en enkel hashtagsstrategi.

Kontakt vår Performance Marketing Spesialist Marlene hvis du vil snakke om din bedrift og sosiale medier.

Ta en titt på...

Meny