BLOGG
AKS Steinsviken

Når nybygg skal selges

— Fra prosjektering til utsolgt prosjekt

Ingen nybygg-prosjekter er like. Men noe har de alle til felles: De skal selges! Nyboligprosjekter krever betydelige kostnader i prosjekteringsfasen, og salgsprosessen bør absolutt ikke overlates til tilfeldighetene.

I AG& er vi god på design, merkebygging, digital synlighet. Vi har jobbet med rundt regnet 30 nyboligprosjekter – store og små. I ett av de siste prosjektene våre opplevde vi at 95 prosent av leilighetene ble solgt allerede på forhåndssalg – to dager før ordinært salg! Et slikt resultat krever et tillitsfullt og godt samarbeid mellom utbygger, megler og oss som byrå.

Vårt arbeid handler om å levere det megler trenger for å selge. Vi har tatt mål av oss å levere den beste verktøykassen en megler kan få!

Her kan du lese mer om hvordan vi jobber og hva som er verdt å tenke på gjennom hele prosessen.

Utsikt bellevue2
AKS Steinsviken
Fase 1

Tomten er kjøpt,
byggemelding sendt

Behandlingstiden varierer, men ofte trekker det ut. Fins det skeptiske naboer som blir berørt av planene? Så snart kommunen har behandlet saken, vil de kanskje benytte anledningen til å klage på vedtaket, som krever ytterligere tid.

Dette må du tenke på:
I denne fasen vil mange sjekke hvem som står bak planene: er utbygger seriøs, hva annet har de bygget? Derfor bør du sørge for at du som utbygger har gode og tillitsvekkende nettsider. I tillegg bør du etablere en midlertidig nettside for prosjektet med navn, logo, profil og eksteriør 3D som viser bygget plassert på tomten. Det er viktig å ha en åpen og respektfull dialog med naboer. Selv om de er kritiske, kan de være aktuelle kjøpere i neste runde!

Start alltid salgsarbeidet med en målgruppebeskrivelse. Hvem er boligprosjektet egnet for? Er det nyetablerte par i 30-årene eller 50+ med tomt rede? Vi utarbeider personas som beskriver målgruppen og bygger en identitet som appellerer til gruppen. Også når vi utarbeider interiør-3D er dette viktig. Vi møblerer boligene i rette stil slik at målgruppen kan drømme seg inn i akkurat denne sofaen, i denne stuen med denne utsikten.

Verktøykassen i fase 1

  1. Målgruppebeskrivelse, identitet, navn, design
  2. Utarbeidelse 3D eksteriør:
    Det finnes mange leverandører av 3D-illustrasjoner og kvaliteten på bildene varierer veldig. Gode 3D-bilder har alt å si i kommunikasjonen, og det er dårlig økonomi i å velge billige og dårlige bilder. Spesielt gjelder dette eksteriørbildene som ofte blir fanebærerne for prosjektet. Det er smart å begynne arbeidet tidlig, for det tar tid å utarbeide gode 3D, og ofte er det ventelister hos de dyktigste leverandørene.
  3. Strategi og markedsplan
  4. Midlertidig nettside med registreringsmodul (kan gå direkte til meglers CRM)
  5. Digital annonsering
    Remarketing, oppbygging av interessentbase
  6. Byggeskilt
  7. Foto (helst før tomten blir en byggeplass):
    utsiktsfoto til 3D-bildene, drone, områdefoto, moodfoto
  8. Kanskje lage en timelapse av byggingen?
Bukkeleitet
Fase 2

Byggemelding er godkjent,
klagefrist passert

Planen er godkjent i kommunen og naboer har fått mulighet til å klage. Nå kan vi gå i gang! Gjennom fase 1 har vi bygget opp publikumsbasen, og nå er vi klar til å starte kommunikasjonen med interessentene.

Dette må du tenke på
Nå starter arbeidet med å bygge opp interessentbasen! Gjennom annonsering oppfordrer vi målgruppen til å melde seg på nyhetsbrevet. Denne listen er gull for megler fordi vi kan målrette dialogen og kommunisere kostnadsfritt. Her kan du oppdatere potensielle kjøpere om utviklingen i prosjektet.

I den videre kommunikasjonen er det er viktig at alle som har meldt seg på nyhetsbrevet får informasjon før alle andre – det skal tross alt være en fordel med å stå på denne listen!

Sørg for at nettsidene er fristende, at personvern er ivaretatt og at du kan spore alle som har vært inne på siden.

Verktøykasse
i fase 2

  1. Utarbeidelse 3D-interiør:
    Vi samarbeider med de flinkeste både i inn- og utland, og har god oversikt over aktørene. Vi har også lang erfaring i å lede denne prosessen og gi tydelige korrekturer tilbake. Bildene skal være delikate, fristende og dessuten ha riktig utsikt og riktige solforhold.
  2. Facebook-side
    Etableres med remarketing-pixel.
  3. Utsendelse nyhetsbrev til interessenter:
    Vi benytter nyhetsbrev som gir umiddelbar statistikk på hvor mange som har lest, hvor mange som har klikket inn på nettsiden og hvor mange ganger de har gått inn. Rapporten kommer opp med navn slik at megler kan bruke den i sitt videre salg. Løsningen vår gir også mulighet for SMS-påminnelse for de som melder seg på tomtevisning, informasjonsmøter og annet.
  4. Digital annonsering:
    Vi leverer datadrevet annonsering som tar utgangspunkt i de mest relevante målgruppene for prosjektet. Vi baserer oss på faktiske besøkende til nettsiden, kjører remarketing og tvillingsøk, optimaliserer og følger de som allerede har vist interesse. Men kanskje vel så viktig: vi lager de flotteste annonsene! Målet er å få folk til å besøke nettsiden og melde seg som interessent slik at vi kan kommunisere med de frem mot salgsstart.
  5. Annonser til avis:
    Avis er fortsatt et viktig annonsemedium for bolig.
  6. Boligvelger med plantegninger og pris:
    Vår boligvelger er utviklet i samråd med meglere, utbyggere og brukere for å fungere best mulig for alle parter. Den er intuitiv, lett å navigere i, og kan enkelt oppdateres med salg, priser og plantegninger av megler eller utbygger selv.
  7. Fullt utbygget nettside
    3D-bilder, boligvelger og utfyllende informasjon om prosjektet.
  8. Prospekt med gode tekster, bilder og plantegninger.
    Prospektet leveres både som trykksak og bladbar PDF. Det siste er viktig fordi det kan innholdsoptimaliseres og gi bedre treff i Google. Vår bladbare løsning gir også informasjon om hvilke sider i prospektet som er mest populære, noe som er nyttig informasjon for både megler og utbygger.
Paradis
Fase 3

Frem mot salgsstart
– og tiden etter

Det nærmere seg siste innspurt på annonsering før salgsstart. Vi ønsker oss flest mulig interessenter på listen!

Dette må du tenke på
Det er mange måter å gjennomføre salgsstart på. De fleste inviterer til tomtevisning og informasjonsmøte i forkant. Mange organiserer også et eksklusivt forhåndssalg for de som har meldt seg som interessent til prosjektet. Du må også bestemme deg for om du vil operere med fastpris, førstemann til mølla, eller budrunder dersom flere ønsker samme bolig osv.

Det viktigste er å være tydelig i informasjonen til alle som har meldt sin interesse!

Etter salgsstart kan du forvente deg et vakuum når det gjelder salg. De som har sittet på gjerdet, har kjøpt. Nå må vi bygge opp med nye interessenter! Siden vi vet mye om de som allerede har kjøpt, vil vi lete etter «tvillinger» – altså mennesker med tilsvarende kjennetegn – når vi setter opp en ny datadrevet annonsekampanje.

Verktøykassen i fase 3

  1. Utsendelse nyhetsbrev:
    Vi sørger for at alle som står på interessentlisten er tydelig informert om salgsprosessen. Det er smart å sende ut nyhetsbrev med korte intervaller frem mot salgsstart. Nå skal pulsen opp!
  2. Digital annonsering:
    Før salgsstart annonserer vi datoen tydelig, gjerne med nedtelling: 4 dager igjen! Etter slagsstart annonserer vi mot personer med samme likhetstrekk som kjøperne. Her benytter vi tvillingssøk og programmatisk annonsering.
  3. Sosiale medier:
    Vi sørger for å legge ut nye vinklinger om prosjektet der vi forteller om området, fordelene ved boligprosjektet og siste nytt i byggeprosessen.

Ta en titt på...

Kronstad X boligprosjekt

Kronstad X

Salget av boligprosjektet Kronstad X slo alle rekorder. Sammen med Backer Bolig og Eiendomsmegler 1 SR-Eiendom  utformet vi en tydelig kommunikasjon og en bevisst performance-strategi som gikk rett hjem. Bakgrunn…
Design, Digital
Meny