Du har helt sikkert hørt om annonsering i Google? Kanskje du til og med har testet det? Mange kjenner til tradisjonell søkeannonsering, men det er lett å glemme at det finnes andre muligheter for annonsering i Google som f.eks Display. Vi gir deg en liten innføring i displayannonser, også kjent som bannere.
Hva er Google Display?
Google Display annonser kan være en utrolig effektiv måte å nå ut til din målgruppe på. Annonsene vises som bannerannonser der målgruppen befinner seg. Det kan være alt fra store og kjente nettsider/nettaviser til mindre nisjesider.
Nettverket består (i følge Google selv) av mer enn 2 millioner nettsider, og når ut til i overkant av 90% av alle internettbrukere verden over. Sidene som inngår i nettverket spenner fra blogger og nettaviser til Youtube og Gmail. Blant norske nettsider i displaynettverket kan vi nevne TV2.no, Nettavisen.no, Dagbladet.no, Seher.no etc.
Reklameplassene kjøpes etter en auksjonsmodell, der det meste går automatisk. Du må bare velge riktige innstillinger når du setter opp kampanjen. For eksempel kan du selv velge hvor mye et klikk til nettsiden er verdt, og hvor mye du ønsker å sette som maksbudsjett per døgn. Les mer om hvordan du kan sette opp en programmatisk kampanje.
Fordeler med Google Display
Fordelen med displayannonser er at du får mulighet til å vise frem produktet du selger. Bannerne egner seg dermed spesielt godt når du har lekre produktbilder som kan brukes for å tiltrekke potensielle kunder til nettsiden din.
Du kan velge flere kriterier for hvor og når annonsene dine skal vises, for eksempel basert på brukerens interesser eller spesifikke plasseringer. Bannerne fungerer bra som profilering av bedriften din eller produktene du selger. Annonsene kan bli vist til brukere som viser interesse for lignende kategorier, produkter eller tjenester. I tillegg kan du kjøre egne remarketing-kampanjer rettet mot brukere som allerede har besøkt nettsiden din. På denne måten blir målgruppen påminnet deg når de surfer. Dette gjelder selv når de besøker sider om helt andre produkttyper og tjenester.
Eksempelvis kan du målrette annonsene dine mot menn som er 25-34 år gamle, lokalisert i Bergen, som er interessert i sport og surfer på youtube.com:
Eksempler på bruk av Display annonser
YouTube
Dagbladet.no
Internasjonale nettsider