BLOGG
hva-er-google-displaynettverk-800x800

Hva er Google Display nettverk?

Du har helt sikkert hørt om annonsering i Google, kanskje du til og med har testet det. Mange kjenner til tradisjonell søkeannonsering, men det er lett å glemme at det finnes andre muligheter for annonsering i Google som f.eks Display. Vi gir deg her en liten innføring i displayannonser, også kjent som bannere.

Googles Display nettverk består (i følge Google selv) av mer enn 2 millioner nettsider, og når ut til i overkant av 90% av alle internettbrukere verden over. Sidene som inngår i nettverket spenner fra blogger og nettaviser til Youtube og Gmail. Blant norske nettsider i displaynettverket kan vi nevne TV2.no, Nettavisen.no, Dagbladet.no, Seher.no etc.

Både store, godt besøkte nettsider og mindre nisjesider er representert i displaynettverket. Reklameplassene kjøpes etter en auksjonsmodell, der det meste går automatisk. Du må bare velge riktige innstillinger når du setter opp kampanjen. For eksempel kan du selv velge hvor mye et klikk til nettsiden er verdt, og hvor mye du ønsker å sette som maksbudsjett per døgn.

Fordeler

Fordelen med displayannonser er at du får mulighet til å vise frem produktet du selger. Bannerne egner seg dermed spesielt godt når du har lekre produktbilder som kan brukes for å tiltrekke potensielle kunder til nettsiden din.

Du kan velge flere kriterier for hvor og når annonsene dine skal vises, for eksempel basert på brukerens interesser eller spesifikke plasseringer. Bannerne fungerer bra som profilering av bedriften din eller produktene du selger. Der får du vist deg frem for et publikum som viser interesse for lignende kategorier, produkter eller tjenester. I tillegg kan du kjøre egne remarketingkampanjer rettet mot mennesker som allerede har besøkt nettsiden din. På denne måten blir målgruppen påminnet deg når de nettsurfer – selv når de besøker sider om helt andre produkttyper og tjenester.

Du kan for eksempel målrette annonsene dine mot menn som er 25-34 år gamle, lokalisert i Bergen, som er interessert i sport og surfer på youtube.com:

Eksempler på bruk av Display annonser i Google sitt nettverk

på YouTube

på Dagbladet.no

på internasjonale nettsider

Ta en titt på...

Hovedbilde artikkel "hva er Clubhouse og bør du bry deg?"

Hva er Clubhouse og bør du bry deg?

Få ting mobiliserer massene som FOMO (Fear Of Missing Out) og her har Clubhouse med sin invitasjonsmodell klart å skape nysgjerrighet og engasjement uten like. Ønsker du å prøve Clubhouse?…
Digital, Nyheter
Meny