Konverteringssporing etter iOS 14.5 er en krevende øvelse. Mange opplever at det er vanskeligere å måle resultater av online-markedsføring, særlig på Facebook. Vi har tidligere skrevet et innlegg om iOS 14 som du kan lese her. I dette innlegget vil vi vise hvordan Facebook conversion API kan løse mange av de nye utfordringene.
Nesten 60% av mobil aktivitet kan bli usynlig!
Når du åpner en app for første gang med iOS 14.5 eller nyere, vil du få et dialogvindu om sporing. Der kan du svare om du ønsker at appen skal spore aktiviteten din på tvers av andre apper og nettsteder. Analyser viser at rundt 75% av de som har sett dette dialogvinduet velger å opte ut av datadeling. Facebook anslår at dette tallet er enda høyere for dem. I en samtale vi hadde med Facebook om dette ble vi fortalt at så mye som 95% velger å opte ut av FB-sporing. Per september 2021 utgjør andelen iOS-enheter i Norge 62%. Konsekvensen er at vi mister mye av muligheten til å kunne spore konverteringer og kjøre retargeting: Rundt 45% i beste fall – og rundt 60% i verste fall – av all mobil trafikk vi får fra Facebook!
Mister man muligheten til å gi relevant innhold til mer enn halvparten av trafikken, kan resultatet fort bli røde regnskapstall.
Hva kan du gjøre for å miste mindre trafikk?
Du kan begynne å bruke Facebook API sammen med tradisjonell pixelsporing!
Hva er Facebook API?
Facebook API lar markedsførere sende web-eventer fra serveren sin direkte til Facebook. Server-eventer er linket til en pixel og prosesseres som nettleser-pixel-eventer. Dette betyr at server-eventer brukes i måling, rapportering og optimalisering på samme måte som nettleser-pixel-eventer.
For å forstå hvordan Facebook API kan være til hjelp, er det viktig å forstå hvordan pixelsporing fungerer og hvordan Facebook API gjør ting annerledes.
Hvordan rapporteres trafikk tradisjonelt med Facebook-pixel?
Når en bruker klikker på ditt betalte innlegg på Facebook og lander på nettsiden din, er det tradisjonelt nettleseren som rapporterer brukeraktiviteten direkte til Facebook ved hjelp av Facebook-pixelen. Når en bruker ber om å ikke spores, er det kommunikasjonen mellom nettleser og Facebook som blokkeres. Dataen går altså ikke tapt, den rapporteres bare ikke videre til Facebook fra nettleseren.
Hvordan rapporteres trafikk med Facebook conversion API?
Samtidig som Facebook-pixelen rapporterer brukeraktiviteten til Facebook, rapporteres også aktiviteten til serveren du har nettsiden på. Dette er ikke data som kan blokkeres av Facebook.
Facebook API gjør det mulig for deg å dele denne brukeraktiviteten fra serveren din med Facebook. På denne måten kan du beholde informasjon om brukeraktivitet som ellers ville gått tapt.
Merk at med API vil du ikke få 100% av data du ellers ville fått, men du vil få mye mer enn om du bare bruker pixel.
Kombiner bruken av Facebook pixel og API
For å få mest nøyaktige data er det anbefalt å kombinere både pixelsporing og API. Går pixelen glipp av noe som API’en plukker opp (eller omvendt), vil du ikke miste verdifulle data. Når du bruker både API og pixel, maksimerer du sjansen for å registrere en konvertering. Det er en viss fare for at Facebook måler den samme konverteringen to ganger. Skjer det, beholdes den ene konverteringen og duplikatet forkastes.
Er du interessert i å sette opp Facebook conversion API for din nettside?
Kontakt oss så hjelper vi deg!