BLOGG
Apple dreper sporing i iOS

Apple dreper sporing i iOS – er du klar?

I slutten av 2020 kom nyheten om at Apple sin iOS14 oppdatering vil sette strengere krav til personvern og Facebook er blant de første annonseplattformene vi ser klare endringer. Disse funksjonene begynte å rulle ut allerede på nyåret. Kanskje har du fått opp varsler om et Resource center med kritiske endringer? Dette er hva det vil si for deg som annonsør i Facebook

Hva skjer nå?

Som et skjerpet grep av GDPR og personvern vil nå alle iPhone-brukere som logger inn på Facebook få muligheten til å velge om de ønsker å bli sporet eller ikke. Android-brukere er foreløpig ikke rammet av de samme funksjonene. I dag er nærmere 60% av alle mobil-brukere i Norge iOS-brukere og som bedrift må du forberede deg deretter. Vi kan anta at en stor andel brukere vil velge å ikke la seg spore, noe som vil legge begrensninger på hvor langt Facebook kan følge kundereisen. Du vil fortsatt kunne se konverteringer i din kampanje, men tidligere funksjoner som viser de som har lagt varer i handlekurv eller sett på innhold på nettsiden forsvinner.

Hvilke konsekvenser har det for deg som annonsør?

I første omgang vil det påvirke deg som lager kampanjer med konverteringer og salg som mål. Med andre ord – hvis du har trafikk eller rekkevidde som mål har du ingen grunn til bekymring enda. Hvis du derimot annonserer for en nettbutikk med fokus på konverteringer, er det noen ting du må vite om

  • Publikum blir mindre. Oppdateringen kan påvirke størrelsen på allerede oppbygde publikum i din annonsekonto
  • Forsinkelser i rapportering. Det er forventet en forsinkelse på 1-3 dager i rapportering. Derfor anbefales det at du har en langsiktig tilnærming til dine kampanjer da ting som kjøp og kost per klikk vil være estimerte tall i en periode
  • 7 dagers klikk attribusjonsvindu er det eneste som gjelder. Borte er 28 dagers klikk og 28 dagers view through – når endringene trer i kraft vil det kun være mulig å bruke 7 dagers klikk attribusjonsvindu. Det vil si at hvis noen kjøper en vare 8 dager etter en annonse har blitt vist vil ikke dette dukke opp i rapporteringen.
  • Begrensninger for break-down av demografi og geografi. Du kan se at noen har kjøpt, men ikke nødvendigvis kjønn, alder og lokasjon.

Vær obs! Aktive kampanjer kan bli satt på pause i påvente av endringene. Så følg med på hva ressurssenteret på facebook varsler deg om.

Hvordan kan du forberede deg?

  • Verifiser domenet ditt og knytt det opp til din Facebook Piksel og annonsekonto. Dette kan du gjøre allerede nå selv om iOS14 oppdateringen ikke har påvirket din bedrift enda.
  • Som en motreaksjon har Facebook lansert Aggregated Event Measurement (AEM). Dette lar deg prosessere data fra din bedrifts hendelser og likevel kunne spore brukerens bevegelser, dog med noen begrensninger. AEM lar deg velge ut 8 hendelser (per verifisert domene) som du må prioritere etter hvilken som er viktigst. Er du en nettbutikk vil f.eks kjøp stå som nummer 1.

Er du fortsatt i tvil? Ta kontakt med vårt performance team, vi hjelper deg gjerne!

Ta en titt på...

Meny