BLOGG

E-post: Autopiloten som holder kundene på kroken

Selv om det er over 50 år (!) siden den første e-posten ble sendt, er det fremdeles et av de mest effektive verktøyene du har for å skape salg og for å bygge et godt forhold til dine kunder. En god e-poststrategi gir sammen med Performance Marketing ofte bedre resultater enn de kan gi hver for seg. I denne artikkelen viser vi hvordan du kan kombinere ulike typer e-post i automatiske sekvenser for å skape nye kunder og holde de eksisterende engasjert.

Tre forskjellige typer e-post

Når du skal bygge en god strategi for automatisering er det lurt å skille mellom e-poster som ber om noe og de som ikke ber om noe. Vi anbefaler disse:

1. Transaksjons-e-post

E-poster som sendes når en transaksjon er gjennomført og inneholder informasjon om det som er bestilt. Denne type e-post trenger du ikke samtykke for å sende og er ikke ment for å promotere bedriften.

2. Informasjons-e-post

Disse e-postene ber ikke om noe, men gir informasjon som er relevant for kunden. Det kan være alt fra informasjon om bedriften/butikken til nylig påmeldte til mer spesifikk informasjon til en utvalgt gruppe.

3. Handlings-e-post

Denne type e-post oppfordrer til en eller annen handling, som oftest salg, og er den som bedrifter benytter seg mest av. Denne type e-post står for mesteparten, om ikke all, inntekt fra e-postmarkedsføring.

Syv essensielle sekvenser i en automatisk e-poststrategi

E-post Full Automasjon

E-postautomatisering handler om hvordan man kombinerer informasjons-e-poster og handlings-e-poster for å forvandle brukerne fra å være en abonnent på ditt nyhetsbrev til å bli en returnerende kunde. Når vi setter opp én eller flere e-poster som går ut med et unikt formål kaller vi dette en sekvens.

Hensikten med å sette opp e-poster på denne måten er å skape verdi for kunden. Vi ønsker å fremstå som en som gir merverdi til kundene våre og bare selger en gang i blant. Dette kan vi oppnå ved å benytte informasjons-e-poster til å begynne med, og berede grunnen for salg eller handling.

Steg 1. Introduksjon

E-post sekvens 1: Introduksjon

Introduksjon går innunder informasjons-e-poster og sendes til nye abonnenter. Vi anbefaler én til to e-poster for å introdusere bedriften og hva som gjør dere unik. Hvis det er naturlig, kan du samtidig avslutte med en handlings-e-post og et godt tilbud.

Steg 2. Segmentering

E-post sekvens 2: Segmentering

Denne delen av sekvensen har som formål å identifisere interessene til dine kunder. Et godt tips er å sende informasjon om spesifikke problemer som produktene dine løser, som for eksempel “Beste type ull for allergikere”. Vi anbefaler å sende ut disse én gang i uken eller sjeldnere. Segmentering går ut til hele listen hver gang og fungerer som en inngang til resten av sekvensene.

Dette steget inneholder kun informasjons-e-poster. Hvis noen åpner e-posten eller klikker på en link vet du at de er interessert. Da kan du gjerne legge de inn i en engasjementssekvens og sende informasjon om produktene de har vist interesse for.

Steg 3. Engasjement

E-post sekvens 3: Engasjement

Dette steget er dedikert for å følge opp de som har vist interesse for et tema og å selge til dem. Her kan du gå mer inn på detaljer og presentere relevante produkter og tjenester.

Engasjementssekvenser starter som regel med en informasjons-e-post. Avslutt gjerne med én eller to e-poster som pusher litt mer for å selge produktet eller tjenesten.

Tips! Bruk feedback fra tidligere kunder i e-poster som skal selge.
OBS! Når noen i denne sekvensen blir en kjøper er det viktig at de blir fjernet fra sekvensen for å unngå å fremstå som masete.

Steg 4. Winback

E-post sekvens 4: Winback

Dessverre er det ikke alltid at e-posten blir åpnet av kunden. En winback-sekvens har som hensikt å få respons fra de som går en viss periode uten å interagere (typisk tre til seks måneder). Dette kan gjøres ved å gi en oppsummering av hva som har blitt sendt den siste tiden. Hvis ønskelig kan det følges opp med et godt tilbud.

OBS! Winback er ikke en sekvens som passer for alle bedrifter. Hvis det blir gjort feil og du fremstår som påtrengende og masete kan det være skadelig, så bruk det med måte.

Steg 5. Sletting

Sekvens 5: Sletting

Hvis du sender e-poster til en stor liste som ikke responderer kan dette påvirke din “spam-score” negativt. I verste fall kan det lede til at e-postene fra deg blir stoppet av spam-filtre og får begrenset rekkevidde av din plattform. Derfor er det viktig å gå gjennom e-postlisten din jevnlig og slette inaktive brukere.

Steg 6. Oppfølging etter salg

Sekvens 6: Salgsoppfølging

Hvis du kun skal lage én sekvens, la det være denne!

Det viktigste du kan gjøre for din kunde er å sørge for at de føler seg ivaretatt, uten å være for påtrengende. Vi anbefaler følgende fremgangsmåte:

  • Etter bestilling: Send tips og triks for bruk, gjerne én eller to utvalgte kundeomtaler. Dersom det er et fysisk produkt er det lurt å inkludere estimert leveringstid. Dette er ikke en transaksjons-e-post. Send disse hver for seg, gjerne med noen minutters mellomrom.
  • 2-3 dager etter gjennomsnittlig leveringstid: Send en e-post hvor du spør om de har mottatt produktet og oppfordre kunden til å ta kontakt ved eventuelle problemer.
  • 21 dager etter bestilling: Be om en omtale. Kom gjerne med forslag til hva de kan skrive i omtalen (f.eks. “Hva er du mest fornøyd med”, “Hvordan opplever du kundeservicen vår” og lignende) og be dem dele sin erfaring med produktet.
  • Ved re-order: Send en e-post hvor du minner kunden på at de kan bestille et nytt product cirka 7-14 dager før du forventer at produktet er oppbrukt.
  • 30-90 dager etter bestilling: Mersalg! Foreslå produkter og tjenester relatert til kundens tidligere bestilling.
  • Etter gjenkjøp: Hvis du har et program for referansebonuser eller “merkeambassadører” anbefaler vi å oppfordre returnerende kunder til å se nærmere på det.

Steg 7. Salgssekvens

Sekvens 7: Salgssekvens

Salgssekvensen er den som blir mest brukt av bedrifter og er når du forsøker å selge til hele listen som for eksempel ved Black Friday, Sommersalg, Julesalg og lignende. Vi anbefaler at disse ikke sendes oftere enn cirka annenhver måned utenfor høytidene. Dette virker kanskje som litt lite, men hust at du i praksis har opptil flere salg i måneden i form av engasjementssekvenser.

Bonussteg! Full automatisering med en “supersekvens”

Når du har laget flere segmenteringssekvenser er det en stor fordel å kunne gjenbruke disse. Forhåpentligvis har du et system for å få nye kontakter inn på e-postlisten din. Du kan lage en “supersekvens” som inneholder alle segmenteringssekvensene og sette det opp slik at de går ut periodisk. På denne måten kan du sørge for at alle nye kontakter mottar denne supersekvensen. Begynner du å gå tom for idéer til innhold kan du legge hele e-postlisten din inn i supersekvensen. Du er ikke den eneste i innboksen til folk og de kommer ikke til å huske hva du har sendt ut tidligere, så det er ikke et problem å gjenbruke gammelt materiale.

Hvis du gjør dette riktig kan du ende opp med å ha automatisert alle e-postutsendelser i flere måneder, kanskje til og med år. Da trenger du kun å lage salgssekvenser til en veldig responsiv og kjøpeklar e-postliste. Dette koster mindre energi og gir fast inntekt fra e-post.

Endelig resultat

Det er vanskelig å treffe gull hver gang, men om du fokuserer på å gi merverdi fremfor å pushe nye salg på kunden, har du en bedre sjanse.

Magien skjer når du kun sender engasjementssekvensene til interesserte kunder. Alt de ikke leser blir det ikke nevnt mer om og det går minst én uke mellom e-poster. Når det er noe interessant blir det sendt mer om dette i en kort periode, og hvis de kjøper vil de få veldig god oppfølging.

Følger du disse stegene vil du ikke bare få høyere åpningstall, flere klikk og høyere omsetning fra e-postene, men du vil også få færre avmeldinger. Ikke minst: Med en god strategi for å få inn nye e-poster kan du rullere segmenteringssekvenser automatisk og ha en helautomatisk e-poststrategi som varer i flere måneder eller år!

Er du interessert i hjelp til å sette dette opp? Ta gjerne kontakt med oss på heisann@agog.no

Ta en titt på...

Fordelene med brukertesting og prototyping

«Ekte mennesker vil avsløre problemer du ikke har klart å identifisere under design- og utviklingsprosessen. Selv ikke de beste teamene kan forutsi alle mulige fallgruber.» Michael McWatters, UX-arkitekt, TED-foredrag Uansett…
Design, UX Design

Er Google Analytics ulovlig?

Du har kanskje hørt at Google Analytics kanskje er ulovlig å bruke i henhold til GDPR? Det er ikke nødvendigvis tilfellet. La oss se litt på hva som er bakgrunnen…
Digital, Nyheter
Er Google Analytics ulovlig?
Meny