BLOGG
Hva er en sterk logo for din bedrift

Hva er en sterk logo for din bedrift?

Identitet, Illustrasjon, Kommunikasjons­strategi, Merkevarestrategi, UI/UX-design

Hva må til for at din bedrift skal få en logo som fungerer?

Her er noen tips:

  1. En logo skal identifisere en bedrift

Logoen er bedriftens ansikt utad og skal kommunisere essensen av personligheten til bedriften. Den er toppen av kransekaken av alt det som til sammen utgjør profilen.

 

  1. Gi designeren et skikkelig grunnlag

Et godt grunnlag er en forutsetning for et godt resultat. En god brief må inneholde oppdatert informasjon om blant annet målgruppe(r), produkt, konkurranseforhold, visjon, strategi og treffpunkt ut mot kunden. Med det som grunnlag, kan designeren begynne å skisse med mye større treffsikkerhet.

 

  1. Vær unik

En god logo hevder seg i mengden og forveksles ikke med andre – den er unik. Ved å skape en sterk merkevareidentitet vil din målgruppe gjenkjenne deg og ha en formening om hvem du er og hva du vil.

 

  1. Tenk synlighet

Synlighet betyr at logoen er lett å se og legge merke til. Her er farger viktige. Derfor jobber designere ofte i svarthvitt til formen sitter som den skal, før de begynner å jobbe med farge. Men sterke farger kan aldri kompensere for svak form. Kanalene hvor logoen skal brukes er relevant for detaljnivået.

 

  1. Tenk fleksibilitet

Tenk stort – og tenk smått. En Hennig-Olsen-ispinne illustrerer poenget: Du flår av papiret, slikker i deg isen, og vips – der ser du en bitteliten logo som er svidd inn på trepinnen. Den samme logoen er printet i kjempeformat på traileren som dundrer forbi. Én er knøttliten og i svarthvitt, den andre stor og fargerik. Men det er den samme logoen – ingen tvil.
Tenk gjennom hvor logoen skal eksponeres. Funker den som app-ikon på mobilen? Som favicon i nettleseren? Skal den kunne broderes, støpes eller preges? Oppfattes i fart? Skjæres i folie eller freses i betong? Kan den animeres? Bonuspoeng for det.

 

  1. Bli husket

De fleste av oss klarer sikkert å rable ned noe som ligner på logoen til Apple, Nike, McDonald’s eller Coca-Cola etter hukommelsen. Selvsagt henger det sammen med at vi har sett disse logoene mange ganger, men det er ikke hele forklaringen. På hver sin måte har disse logoene interessante, enkle og karakteristiske trekk som fester seg på netthinnen, appellerer til oss og skaper gjenkjennelse. Ett tydelig trekk, én sterk form, ett sterkt fokus.

 

  1. Trendy versus tidløs

Klart at du trenger en moderne logo til din bedrift, men den skal kanskje vare noen år? De hotteste fargene, de mest supercoole fontene og flashy effektene kan være akkurat det som skal til, men ikke nødvendigvis.
Vær trygg på at logoen du lager i dag ikke risikerer å bli «såååå tjuetre» før du rekker å si tjuetjuefem. Minimalisme er kunsten å si mer ved å si mindre. Effekter, stæsj og pynt kan aldri bli kjernen i god design. Se på Apple og IKEA. To moderne, sterke merkevarer med ganske konservative logoer. IKEA-logoen har vært så å si uendret i rundt femti år uten at merkevaren later til å lide under det.

 

  1. Hold det enkelt

En logo for en bedrift er ikke noe vi bruker mye tid på å lese eller studere i det daglige. Det er noe raskt og flyktig, noe vi enten legger merke til eller ikke. Logoer som prøver å formidle mange forskjellige budskap på én gang blir oversett og glemt. Så brutalt er det.

 

  1. La designeren leke

Gravalvoret har aldri vært god designs beste venn. Logodesign er intet unntak.

En god kreativ prosess krever at vi går i alle retninger, også de uventede. Forvent det uventede, og tør å la det modnes i hodet. Hvis du får det du forventer, så er det sannsynligvis ikke unikt.

 

Til slutt:

Ingen logo fungerer i et vakuum. Den utgjør det visuelle ankerfestet i et helhetlig profilsystem som inkluderer farger, typografi, layout, verbal og visuell stil og tone.

Vurderer du å gjøre noe med din logo? Ta kontakt med våre konsulenter for en uforpliktende prat!

 

PS: Nysgjerrig på hva vi har laget? Sjekk ut logoarkivet vårt!

Ta en titt på...