Da en av Norges minste kommuner skulle rekruttere nytt, solgte vi ikke bare jobbene. Vi solgte hele Fedje-livsstilen. Resultatet overgikk alle forventningene deres.

Øyen Fedje ligger eksotisk og idyllisk til ute i havet i vest. De har opplevd det samme som mange utkantkommuner har gjort de siste tiårene: færre og færre innbyggere.

Men til forskjell fra mange andre kommuner har Fedje stoppet, og tilsynelatende også snudd, trenden. Det har de greid med en blanding av målrettet arbeid, kreativitet, stå-på-vilje og eksterne og lokale investorer og pådrivere.

Våren 2023 skulle de rekruttere en snaut dusin mennesker samtidig: Alt fra to nye kommunalsjefer til lærere og miljøarbeidere.

Bønes Virik hjalp dem med å finne de beste kandidatene til kommunalsjef-stillingene, mens vi skulle hjelpe dem med å finne, friste og overbevise godt kvalifiserte kandidater til de øvrige stillingene.

Det gjorde vi gjennom en kampanje som fokuserte vel så mye på Fedje-livet, som på stillingene.

Konseptet: Mer enn en jobb

Å jobbe i Fedje, innbærer mest sannsynlig også å flytte til Fedje, en øykommune med 500 innbyggere. Derfor måtte vi selge hele Fedje som samfunn, lokalmiljø og en livsstil – ikke bare stillingene.

Vi måtte vise frem alle kvalitetene ved å bo på Fedje, spesielt de som skiller dem fra mer urbane steder. Sammen med kommunen og lokalmiljøet fant vi ut at de viktigste kvalitetene var: Tid, livskvalitet, samhold og natur.

Kommunedirektør Berit Karin Rystad oppsummerer det fint: «Fedje har utrolig mye å by på for de som verdsetter natur og den positive entusiasmen du typisk finner i små lokalsamfunn.»

Vi måtte altså selge inn følelser, like mye som fornuft.

Svaret ble scrollytelling bygget med løsningen DigiStory: En landingsside der store bilder og små, men sterke tekster får leseren til å scrolle seg gjennom informasjonen.

Scrollytelling er en måte å gjøre budskapet levende og tiltrekkende på. Når det gjøres riktig viser målinger at flertallet av leserne scroller seg hele veien gjennom.

Resultatet ble en kampanje som greide å vekke folks lyst til å oppleve «Fedje-livet».

«Dette var en helt ny måte å markedsføre stillingene på, og vi fikk langt bedre respons enn vi har fått tidligere. Bare på de to kommunalsjefene fikk vi 27 godt kvalifiserte søkere» forteller Rystad i Fedje kommune.

Over dobbelt så effektivt som normalen

Da konseptet var spikret og storyen laget, gjaldt det å få innholdet ut til så mange relevante kandidater som mulig. En utfordring var at det var så mange ulike stillinger innen flere sektorer.

Løsningen ble disse annonsene på norske nettaviser, i hovedsak rettet mot lesere i Nordhordland og Bergen og omland:

Fedje stillingskampanje case annonser
Resultatet var langt over all forventning.

I kampanjeperioden ble annonsene vist 858.649 ganger, og de fikk en klikkrate på 0,49 prosent. Forventet «normal» for slike annonser er en klikkrate på 0,20 prosent, så Fedje-annonsene presterte altså nesten to og en halv ganger bedre enn forventet!

Totalt var cirka 6000 mennesker innom kampanjesiden, hvorav 4200 kom inn via annonsene.

Konseptet, kampanjesiden og annonseringen bidra sammen til at Fedje fikk fylt ni av de elleve utlyste stillingene med godt kvalifiserte folk. Det var langt over det de, og mange andre mindre utkantkommuner, er vant til å oppnå.

Fedje stillingsannonse mobiler

Ta en titt på..

 
ARBEID
Emballasjedesign for Bjørneseths Kaffe

Bergen Sentrum: Emballasjedesign for historisk kaffe

Bergen Sentrum

 
ARBEID
Screenshot of the sub pages our fleet and our trades on the new G2 Ocean website

Nettsider for G2 Ocean: Mobilvennlig UI/UX som tåler ørkensol og dårlig nett

G2 Ocean