BLOGG

GIF vs HTML5 i annonsering

, ,

GIF

GIF er et format som støtter både still- og animerte bilder på 256 farger for hvert bilde, som for eksempel logoer. Formatet består av flere bilder der du kan definere hvor mange sekunder hvert bilde skal vises. I dag er GIF tilbake på moten på grunn av sin fleksibilitet og brukes ofte for å lage animerte bilder for blant annet programmatisk annonsering. GIF kan brukes for å gjøre kampanjer mer synlig og engasjerende, og vil skape en større stoppeffekt enn et vanlig stillbilde. Bonusen? Brukeren elsker det. De siste årene har GIFs blitt like enkelt å bruke som emojis, spesielt etter at Facebook kjøpte GIPHY i 2020. Som Instagrams visepresident for produkter skrev ““GIFs and stickers give people meaningful and creative ways to express themselves”.

HTML5

Med lanseringen av femte versjon HTML i 2014 åpnet det seg en ny verden innen programmatisk annonsering. Denne oppdateringen åpnet opp for integrering av video, lyd og vector(SVG) uten hjelp fra programmer som Silverlight eller Flash. Tenk på HTML5 annonser som en liten nettside inni en container som ser ut som en helt vanlig annonse, men som inneholder flere lag med koding. HTML5 er brukt for strukturering og presentering av innholdet i annonsen, som for eksempel titler, brødtekst, knapper og bilder.

Hva er hovedforskjellen mellom GIF og HTML5?

  • Hvis du jobber med annonsering har du nok tidvis vært frustrert over begrensningene på filstørrelser. De fleste annonseplattformer har en grense på ca. 150-300kb for display annonsering og det kan være vanskelig å holde seg innenfor dette. Fordelen med HTML5 er at du kan lage mer kompliserte animasjoner med flere elementer og farger – og fortsatt holde deg innenfor en akseptabel størrelse. Du kan også kontrollere overgangen mellom de visuelle elementene noe som resulterer i mykere overganger enn i GIF, hvor de ofte kan virke litt brå.
  • GIFs støtter kun 256 farger, mens HTML5 ikke har noen begrensning (Du må derimot komprimere foto om dette skal med). Komprimering kan være et problem med begge formater, men HTML5 har en tendens til å takle det bedre – spesielt med tanke på at disse filene lastes opp som zip.filer i programmatisk annonsering.
  • Det sier seg selv at med få begrensninger får du også en større visuell frihet. Der det stort sett kun er fantasien som setter grensen for HTML5, består GIF av et sett med bilder med et begrenset antall instruksjoner og loops.
  • HTML5 krever kunnskap om CSS og HTML-koding, men til gjengjeld er mulighetene «uendelige». Fordelen med GIF er at det gjerne er enklere å lære seg, i tillegg til at det finnes utallige gratis nettverktøy og how-to videoer på youtube.
  • Med tanke på at GIF ofte må komprimeres for å komme innenfor størrelsesbegrensningene for annonsering, kan det til tider være vanskelig å få god kvalitet. HTML5 består av flere lag med koder og du vil kunne lage mer kompliserte animasjoner uten at det går utover kvaliteten.
  • HTML5 åpner opp for visualiseringer basert på brukerens interaksjon med annonsen. Eksempelvis knyttet opp mot scroll, hover eller slide.
  • HTML5 åpner også opp for innhold i annonsen basert på informasjon man har om brukeren. Dette kan være enkelt tilgjengelig informasjon som eksempelvis tidssone, språk og lokasjon.

Når skal du bruke hva?

LogoGIF
Enkle animasjonerGIF
Bildebasert annonse med lite tekstGIF
Kompliserte animasjonerHTML5
MultilinksHTML5
Interaksjon mot publikumHTML5
Sømløse overganger mellom bilderHTML5
Personalisering av innholdHTML5

Oppsummert

Ønsker du å bruke annonseflatene på en kreativ og salgsutløsende måte? Bruk HTML5!
HTML5 gir deg mer visuell frihet når du lager dine annonser og du har mulighet til å presentere budskapet ditt på en mer kreativ måte. Det krever kanskje en viss kodekunnskap, men til gjengjeld blir resultatet deretter. Du kan variere fra enklere løsninger til interaktive annonser – det er kun fantasien som setter grenser!

Hvis du tar utgangspunkt i enkle, bildebaserte annonser med lite tekst (f.eks logo) er GIF en lettere og mindre tidkrevende løsning. GIF egner seg bedre til bannerlignende annonser, samtidig som det fungerer veldig bra til organisk innhold enten i sosiale medier, i nyhetsbrev eller på dine nettsider.

I AG& har vi flere eksperter på både HTML5 og GIF som kan hjelpe deg å bestemme hva som passer best for din kampanje og målgruppe. Kontakt oss om du er nysgjerrig på å teste ut flere formater til din neste kampanje!

Ta en titt på...

Cookiedøden

Det snakkes mye om cookie-døden for tiden. Hva skjer, hvem er død og hva betyr det for markedsføringen din? Med Apple i førersetet er vi på full fart inn i…
Digital, Nyheter, Strategi
tik tok annonsering

Bør du annonsere på TikTok?

Siden TikTok dukket opp i 2016 har det kinesiske sosiale mediet bare økt i popularitet. Spesielt blant de yngste. For de av oss som i denne sammenhengen defineres som “eldre”…
Digital, Nyheter
Meny