BLOGG
influencer marketing

Ingen treff.

Fordeler med Influencer marketing

Digital strategi, Kampanjer, Kommunikasjons­strategi, Merkevarestrategi

Influencer marketing er et kraftig verktøy for å øke den digitale synligheten for din bedrift, spesielt for deg som ønsker å bygge kjennskap til din merkevare. I dagens univers av sosiale medier er det også kraftigere enn noensinne. Men hva er egentlig best practice og hvordan går du frem for å få best mulig resultat?

Hva er influencer marketing

Influencer marketing er på mange måter blitt sin egen markedsføringskanal. Med årene har influensere blitt en merkevare i seg selv og påvirkningskraften deres i digitale kanaler har bare blitt sterkere. Tenk på det som en god kundeomtale, bare med større rekkevidde. Influensere har et vanvittig sterkt bånd til sine følgere og vil derfor ha en effektiv og troverdig kommunikasjon. Det er derfor ikke nødvendigvis størrelsen på følgerbasen du skal fokusere på når du skal finne din influenser, men hvem følgerbasen er. Hvis du da finner en influenser som passer godt til din merkevare og/eller nisje, er sjansen større for at deres følgere også kan bli dine. Den enkle forklaringen? Det er lettere å tro på at et produkt eller en vare er bra når det kommer fra en du kjenner!

Flere typer influencere

Når vi snakker om influensere, kategoriseres de ofte basert på antall følgere i sosiale medier:

  • Nanoinfluensere – Mellom 1.000 og 10.000 følgere
  • Mikroinfluensere – Mellom 10.000 og 100.000 følgere
  • Makroinfluensere – Mellom 100.000 og 1 million følgere
  • Megainfluensere – Mer enn 1 million følgere

Hvilken type influencer som er best å samarbeide med vil avhenge av din bedrift, men jo mindre du har et stort markedsbudsjett ville vi styrt unna makro- og megainfluenserne. Disse har gjerne en høyere prislapp for samarbeidet, men deres troverdighet er ikke nødvendigvis like sterk som hos de minste. Det finnes selvfølgelig unntak for regelen (som når en av the Kardashians snakker om en ny lipgloss) men ofte vil disse megainfluenserne koste mer enn det gir. Nanoinfluensere har spesielt økt i popularitet de siste årene. De har gjerne færre følgere, men til gjengjeld har de en ekstrem høy troverdighet og engasjerte følgere. Husk at det ikke nødvendigvis trenger å være det mest «glossy» resultatet som gjelder. Influensere har selv god innsikt i hva deres følgere responderer på, så stol på dem!

Hvor og for hvem?

I utgangspunktet har du kanskje hørt mest om influensere innenfor kles- og kosmetikkbransjen. Det er absolutt veldig aktuelt for bedrifter som jobber innenfor disse segmentene, men influensere kan høre hjemme andre steder også. I de siste årene har vi sett flere influenser-samarbeid dukke opp i andre bransjer, som for eksempel bank og finans, bil og motor, helse og trening, friluftsliv og teknologi. Coop Prix samarbeidet for eksempel nylig med FridaTegner (Frida Marie Grande) i kampanjen Mens Club.

Det er du som setter grensen for hva som er relevant for din bedrift – bare pass på at du holder deg innenfor din nisje. Med andre ord: Finn en influencer som passer til ditt uttrykk og budskap.

6 steg for en god influencer marketing-strategi

  1. Sett klare mål for avtalen
    Det viktigste du gjør er å sette deg klare mål for kampanjen. Ønsker du flere følgere, flere salg eller økt merkevarekjennskap? Sett både kortsiktige og langsiktige mål, dette gjør det lettere å vurdere resultatet etter ferdig kampanjeperiode.
  2. Finn relevante influensere
    Research er viktig i alle ledd av en kampanje, men kanskje spesielt når du skal finne «din» influencer. Bruk tid på å finne en som passer for din nisje. Tenk på hvilken aldersgruppe eller kjønn du ønsker å nå – er det mor, datter, far eller sønn? Jo mer konkret du er, jo bedre resultat vil du få på lang sikt.
  3. Sett klare retningslinjer for samarbeidsavtalen
    Når du først har funnet en influencer du ønsker å samarbeide med er det viktig at du setter klare rammer for samarbeidsavtalen. Hva er forventet av influenseren? Lag gjerne en brief med tanker om antall innlegg og plattform. Avgjør samtidig budsjett, leveringstid og hva bedriften skal levere.
  4. Kanalvalg
    Hvem og hvor er målgruppen din, og hva bryr de seg om? Svaret på de spørsmålene, er med på å styre hvilken kanal du skal satse i. De siste årene er TikTok blitt den kanskje viktigste kanalen for unge influensere, så det er mulig å nå mange her. Det betyr likevel ikke automatisk at det er her du skal satse.
  5. Troverdighet
    Nøkkelen til å få dette til å fungere, er troverdighet. En som har fulgt en influencer over en lang periode vil fort merke om produktet/merket de promoterer er «kjøpt og betalt». Influencere er ekspertiser innenfor sitt felt, så la de ha en mening om hva de mottar. Det nytter ikke å tvinge de til å motta eller promotere noe de egentlig ikke ønsker. Det skinner gjennom til følgerne og du vil oppnå dårligere resultater.
  6. Følg reglene
    Sist, men ikke minst: Følg reglene! Forbrukertilsynet har strenge regler for merking av reklame i sosiale medier og bøtene kan fort bli høye om du bryter disse.

Vil du lære mer om influencer marketing og hvordan det kan passe for din bedrift? Kontakt oss for en uforpliktende prat!

Ingen treff.

Ta en titt på...