BLOGG
Inbound Marketing

Skap verdi i hele kundereisen med Inbound Marketing

,

Hva er Inbound Marketing?

Inbound Marketing er en markedsføringsstrategi der du tiltrekker deg potensielle kunder ved å tilby dem noe av verdi for dem, for deretter å pleie dem slik at de konverterer til faktiske kunder.

I stedet for at alle markedsaktiviteter skal føre til direkte salg, handler derimot Inbound Marketing i stor grad om å gi potensielle og eksisterende kunder innhold som f.eks. innebærer nyhetsbrev, bloggartikler, ebøker, brosjyrer eller prøver på et produkt.

Ved å være nyttig, relevant og tilgjengelig gjør du deg selv mer attraktiv overfor kunden, noe som kan føre til at kunden selv oppsøker deg. Med andre ord; pull, ikke push.

Hvorfor Inbound Marketing?

Inbound Marketing er ikke en aktivitet som er enten/eller. Selv om de fleste bedrifter er gode på markedsføring av egen merkevare og egne produkter, hender det likevel ofte at markedsføringen preges av merkevarebygging uten “call to action” eller produktannonser med utelukkende fokus på salg.

Med Inbound Marketing innleder man med en mykere “call to action”, for eksempel “Spør oss om…”, “Last ned brosjyre” eller “Meld deg på vårt nyhetsbrev”. Dette er aktiviteter man kan gjøre parallelt med øvrige kampanjer og markedsføring, og som vil gi potensielle kunder en mulighet til å vise interesse uten for store forpliktelser. Deretter kan man pleie varme leads videre til de konverterer til betalende kunder.

Et mykere salg ved hjelp av Inbound Marketing gir fornøyde kunder.

Når er det riktig med Inbound Marketing?

Inbound Marketing er særlig aktuelt dersom du selger en tjeneste som krever mye involvering av kunden. Kostbare investeringer eller komplekse tjenester krever ofte litt modningstid hos kunden, og da kan du ved hjelp av Inbound Marketing påvirke og veilede den potensielle kunden i denne kritiske fasen. Kanskje trenger kunden å sove på saken før de bestemmer seg, og med Inbound Marketing kan du være sikker på at de ikke har glemt deg neste morgen.

Inbound Marketing kan også være en god strategi for å konvertere de som kanskje bruker lenger tid på å bestemme seg før et kjøp av enklere tjenester og produkter. Det er også alltid en del potensielle kunder som faller av underveis i salgsprosessen, og gjerne en langt større andel enn de som faktisk ender opp med å kjøpe noe av deg. Benytter man Inbound Marketing har man aktiv kommunikasjon (eller dialog) med potensielle kunder gjennom hele salgsprosessen, som gjør at man ikke blir glemt og samtidig kan påvirke kunden underveis i prosessen mot et salg. På denne måten kan du effektivt øke konverteringen i dine digitale kanaler og eventuelt også skape mersalg.

Dersom du selger kostbare eller komplekse produkter innen B2B, anbefaler vi deg å lese om personlig oppfølging som markedsføringsstrategi med Account Based Marketing (ABM).

Hvordan komme i gang med Inbound Marketing

Inbound Marketing-metoden er utviklet med utgangspunkt i kundereisen. Et naturlig første steg er derfor å kartlegge denne, dersom det ikke allerede er gjort. Metoden tar for seg flere faser med en verktøykasse som gir rom for kreativitet, men det er noen typiske gjengangere.

Inbound Marketing består av 4 faser:

  1. Tiltrekke
    For å overbevise noen, trenger du et publikum. Fokus på eksempelvis SEO, annonsering og jungeltelegrafen vil hjelpe deg å hente inn potensielle kunder. Du vil kanskje helst ha trafikken inn på din egen nettside, men profilen din på sosiale medier kan også være aktuelt.
    Mål: Samle klikk, finne prospekter og invitere dem inn på din nettside.
  2. Konvertere
    Du har fanget noens oppmerksomhet! Hva nå? For å kunne veilede kunder videre i trakten trenger du noen opplysninger slik at du kan kommunisere med dem. Påmelding til nyhetsbrev, innhenting av e-postadresse via nedlastninger eller et kontaktskjema vil være typiske aktiviteter som sikrer deg nødvendig informasjon.
    Mål: Få opt-ins og gjøre besøkende om til leads.
  3. Selge
    Du vet nå nøyaktig hvem du snakker med, og det er på tide å “close” salget. Her kan det være så “enkelt” som å ringe eller sende epost, i håp om at kunden er klar for å kjøpe. Med riktige samtykker på plass kan du også målrette salgsutløsende markedsføring via eksempelvis Facebook eller Google.
    Mål: Få salg og gjøre leads om til kunder.
  4. Begeistre
    Slutter du å snakke med kunden etter et salg? Da må du skjerpe deg, for dette er dine fremtidige ambassadører. Og ikke glem at gjenkjøp ofte er enklere enn det å overbevise en helt ny kunde. Følg opp kunden med relevant informasjon knyttet til kjøpet, inviter gjerne til en undersøkelse og inspirer til neste kjøp. Hvis kunden er strålende fornøyd vil de ofte tipse andre om deg og den gode opplevelse de har hatt med din merkevare.
    Mål: Gjøre en kunde om til en ambassadør (og gjerne oppfordre til gjenkjøp).

Mer informasjon

Ønsker du å lese mer om Inbound Marketing kan vi anbefale denne artikkelen fra HubSpot

Trenger du hjelp til å komme i gang? Vi har lang erfaring med å lage selgende kundereiser, implementere riktige verktøy og generere salg. Interessert? Ta kontakt med oss på heisann@agog.no

Ta en titt på...

Henter krefter fra kundesiden

AG& har gjennom koronaåret hatt sterk vekst innenfor blant annet performance og digital effekt. Nå henter vi to nye lagspillere fra Tryg og NextGenTel. I desember publiserte Kampanje.com saken om…
Nyheter
Meny