BLOGG
Alfgundersen logoevolusjon

Vi skifter navn og profil

Forretningsutvikling, Identitet, Kommunikasjons­strategi, Merkevarestrategi

Et av Norges desidert eldste reklamebyråer AlfGundersen feirer 75-årsjubileum og skifter navn til AG&.

Da krigen var over i 1945 og landet skulle bygges opp etablerte gründeren Alf Gundersen byrået.

Galskap og fremtidstro

– Det var jo litt galskap, for det fantes vel knapt varer hverken å kjøpe eller selge. Men Alf Gundersen hadde en ukuelig fremtidstro. Den sitter fortsatt i veggene våre. Derfor lanserer vi vår nye profil og vårt nye navn midt i koronakrisen, sier daglig leder Mette Mæhle.

Det nye navnet AG& er en forkortelse av Alf Gundersen og får følge av det karakteristiske &-tegnet.

– Selv om pandemien ikke er helt over ennå, ser vi tydelige paralleller tilbake til byråets oppstart. Det er mye som skal bygges opp igjen, hjulene skal komme i gang. Mange er hardt rammet, men enhver krise byr også på muligheter. Vi er sterk på digitale løsninger, og her ser vi at mange kunder har store muligheter, forteller hun.

Byrået har hett AG på folkemunne i lang tid, så det er ifølge Mæhle ingen stor endring.

Ikke lett å ta egen medisin

– Historien vil vi alltid ha med oss. Men &-tegnet er nytt og peker fremover – som et uttrykk for sterke forbindelser og gode kombinasjoner. Slik som AG& kundene våre.

Å ta egen medisin er ikke alltid like lett. Det er mange følelser knyttet til et navn. Ikke minst gjaldt dette for daglig leder som er tredje generasjon Gundersen og som har vokst opp med sin onkel Alf.

– Men vi synes vi har fått en gjennomarbeidet og god logo og profil som tydelig understreker vår digitale kompetanse, mener byrålederen.

Det bergensbaserte byrået har i dag 15 ansatte og holder til midt i den marine klyngen på Marineholmen. Ikke uventet har byrået flere verdensledende marine aktører på kundelisten.

Byrået betjener kunder i svært ulike bransjer, men har utviklet spisskompetanse på en del næringer etter mange års kundeforhold. Det gjelder blant annet sjømat, telecom/IT og eiendom/nyboligsalg.

– Design, kommunikasjon og merkebygging kommer alltid til å være kjerneområdet vårt – med et overordnet mål om å skape økt inntjening for kundene våre. Derfor har #Designing business vært byråets faste mantra de siste årene.

Fra å jobbe primært med grafisk design, går det nå mer i tjenestedesign, webdesign, performance marketing og UX. Men strategisk kommunikasjon og idéarbeid vil fortsatt være en sentral del av byråets kompetanse, avslutter Mæhle.

Alf Gundersen skifter navn til AG&
Konsulentene fra AG&: Mette Mæhle, Lisbeth Frugård, Mads Liabø, Tibor Alexander Mæhlum

Ta en titt på...