BLOGG
Illustrasjon av brukertesting og protoryping

Fordelene med brukertesting og prototyping

«Ekte mennesker vil avsløre problemer du ikke har klart å identifisere under design- og utviklingsprosessen. Selv ikke de beste teamene kan forutsi alle mulige fallgruber.»

Michael McWatters, UX-arkitekt, TED-foredrag

Uansett hvor talentfullt teamet ditt er, er det ingenting som avslører mulige feil og mangler i designet ditt bedre enn brukertesting gjør. Brukeropplevelsestesting og bruk av prototyper er uvurderlige verktøy for å fastslå designets funksjonalitet og levedyktighet. Det kan både styrke og felle hypotesene dine, samtidig som de lar teamet oppdage mulige problemer, før de har skrevet en eneste kodelinje.

Ved hjelp av prototyping kan brukertesting være kjapt og enkelt, og gunstig i det lange løp. I bloggen sin på UserTesting.com lister Spencer Lanoue følgende fordeler:

1. Øk fortjenesten

Fokus på brukersentrert design kan gi store konkurransefordeler. Over ti år med forskning viser at bedrifter som har brukersentrert design som en del av vekststrategien sin, har 228 prosent høyere avkastning enn S&P 500-snittet. Å teste både tidlig og ofte kan øke inntektene dine på to måter:

Økt konverteringsrate

Brukertesting avslører hvilke deler av designet som ikke fungerer for brukerne, hvor de går seg vill, og hva som hindrer konvertering. Gjennom brukertesting i tillegg til A-B-testing, får du verdifull innsikt om brukernes atferd. Med denne innsikten kan du tidlig ta de grepene som øker konverteringsraten din.

Lojale og trofaste kunder

Apropos menneskelig natur og atferd. I New York Times-bestselgerboken «The 48 Laws of Power» skriver forfatter Robert Greene:

«Vi vil flykte fra det ubehagelige og usmakelige, mens sjarm og et løfte om nytelse vil trekke oss til seg som bier mot nektar.»

Dagens internettbrukere forventer gode brukeropplevelser. Er grensesnittet forvirrende og/eller brukerne ikke får gjort det de skal, er konkurrentene dine kun få klikk unna.

Tar du derimot tilbakemeldinger fra brukerne inn i designprosessen, kan du skape de gode brukeropplevelsene.

Med et sterkt fokus på UX vil du skape engasjerte merkevareambassadører – lojale kunder som ikke bare kjøper produktene dine, men som også sprer det glade budskap til kolleger, venner og familie.

2. Kutt kostnadene

I tillegg til å øke inntektene, vil brukertesting også kunne kutte kostnader. Med tilbakemelding fra brukerne blir det enklere å ta faktabaserte designavgjørelser som setter brukeren i sentrum. Da kan du unngå dyre utviklingsfeil og proaktivt løse kundens problemer.

Kutt utviklingskostnader

Å fikse en feil etter utvikling er opptil 100 ganger dyrere enn å ikke gjøre feilen, og anslagsvis 50 prosent av utviklernes arbeidstid brukes på dobbeltarbeid som kunne vært unngått.

Utviklernes tid er ekstremt verdifull. Du kan spare hundrevis av arbeidstimer hvis du brukertester og skaffer deg brukerinnsikten før du begynner å utvikle, og gjennom hele utviklingsperioden.

Kutt kundeservicekostnader

Kundeserviceteamet ditt bruker hele dagen på å hjelpe kunder og besvare spørsmål. Over tid ser du at det er en del spørsmål og problemstillinger som gjentar seg. Dette kunne vært unngått gjennom brukertesting gjennom utviklingen.

Ikke bare vil du kutte kostnadene ved kundeservice, kundene dine for også en bedre brukeropplevelse. Bransjeundersøkelser viser faktisk at hver krone som blir investert i UX gir 2–200 kroner i avkastning.

3. Finn ut hvor brukerne støter på problemer

Med brukertesting ser du hvor brukerne dine sitter fast eller støter på problemer. Her er noen eksempler:

  • Navigasjon som ikke er tydelig eller konsekvent
  • Funksjoner som ikke virker på mobile enheter
  • Forvirrende eller ufullstendig informasjon
  • Unøyaktige søkeresultater
  • Brukerobservasjon, -intervjuer og -tilbakemeldinger er avgjørende for å oppdage eventuelle problemer med brukervennligheten.

4. Prototyping er raskt, enkelt og billig

Den kanskje mest åpenbare grunnen til at du bør prototype designet ditt, er at det finnes få grunner til å la være. Prototypingen går sømløst inn i de fleste designprosesser. Man kan egentlig si at alle UI-designere starter med en form for prototype – selv om det bare er en skisse laget på papir på bare 30 sekunder.

Det finnes mange verktøy som enkelt kan innlemmes i den eksisterende designprosessen din – fra den tidløse blyant-og-papir-kombinasjonen, til sofistikerte digitale verktøy.

5. Oppdag designproblemer tidlig i prosessen

Selv det som virker som de beste konseptene, kan vise seg å være mindre gode når de skal gå fra idé til noe mer håndgripelig.

Med prototyping kan du oppdage feil ved designkonseptet ditt tidlig, og la designeren løse problemene før du investerer for mye i konseptet – for eksempel ved å lage digitale modeller av høy kvalitet eller starte utviklingen.

6. Rask forbedring av design og konsept

Prototyping lar deg raskt forbedre designet og konseptet ditt. Ofte bare i løpet av minutter. Ved å syklisk designe, teste og forbedre, kan du faktisk gjennomføre designprosessen raskere.

Oppsummeringen

Når vi designer og utvikler nettsider og applikasjoner fra bunnen av, vet vi at kundene våre både forventer og anerkjenner godt design. 

Grunnmuren i godt design er å sikre at brukeren kan utføre oppgavene sine med minimal frustrasjon og maksimal tilfredshet. Prototyping er et viktig verktøy for å oppnå god, brukervennlig design. Testing vil ikke bare tilfredsstille de viktigste interessentene dine – brukerne – det vil også øke inntektene og redusere kostnadene dine.

Vi i AG& bruker UX- og Design Thinking-metodikk i vår tilnærming til design og utvikling. Brukerempati og brukerinnspill er avgjørende for suksessen til ethvert produkt vi designer og utvikler for våre kunder.

Når vi i AG& prototyper, bruker vi en kombinasjon av papir-/blyantskisser, skrivebordsapper og skybaserte verktøy. Vi bruker for tiden Figma (design- og prototypingverktøy) og Miro (prototype- og samarbeidsplattform).

Engelsk: The Benefits of User Experience Testing and Prototyping

Kilder:
4 grunner til hvorfor du bør brukerteste produktene dine tidlig og ofte

Ta en titt på...

Meny