BLOGG
Illustrasjon for nyhetsbrev

Ingen treff.

Kunsten å skrive et nyhetsbrev

Et nyhetsbrev er en veldig fin måte å nå ut til dine kunder på, og det kan være en svært verdifull del av din digitale markedsføring. Kunsten er å holde innholdet relevant for leseren og å ha klare mål for hvert enkelt nyhetsbrev. Men hva er egentlig best practice?

Gi verdi for kunden

Å bygge opp e-post-listen din er en kunst i seg selv. Nøkkelen er å gjøre det så enkelt som mulig for kunden din å finne påmeldingsknappen, så sørg for at den er lett tilgjengelig på nettsiden din. I enkelte bransjer er det dessverre ikke nok med kun dét. Du må gi kunden en god grunn til å melde seg på, en verdi. Spør deg selv; hvorfor skal de gidde å motta og lese nyhetsbrev fra nettopp din bedrift? Det er med andre ord viktig med en god pay-off for å lokke kunden inn. Rabatter på handlekurven, eksklusiv tilgang, tilbud eller guider (mm.) er alle eksempler på effektive virkemidler.

Sett et konkret mål for hvert nyhetsbrev

Før du setter i gang med skrivingen bør du ha et klart mål med nyhetsbrevet. Ønsker du å øke salg i nettbutikken, besøk på nettsiden eller kanskje du vil at kundene dine skal laste ned en whitepaper? Sørg for at det kommer tydelig frem i nyhetsbrevet ditt og hold budskapet enkelt. Det er lett å gå i fellen og nevne alt det flotte bedriften din har gjort den siste tiden, men husk på at mange forskjellige budskap kan ende opp med å forvirre kunden i stedet.

Hva er godt innhold i et nyhetsbrev?

Si det du skal si og dropp resten! Det er satt på spissen, men likevel ikke så langt fra sannheten. Når du skriver et nyhetsbrev er kunsten å lage det relevant for leseren, samtidig som du holder på oppmerksomheten. Unngå med andre ord å skrive lange avhandlinger uten mål og mening. Hold det relevant!

Vi anbefaler å A/B-teste nyhetsbrevene dine. Enten det gjelder tidspunkt, layout, overskrifter eller tema. Du vil fort merke hva som resonnerer best med målgruppen din og hva som er verdt å jobbe videre med. Visuelle effekter er alltid positivt og gjør dessuten innholdet enklere for kunden din å lese.

Til slutt er det viktig at du har en sterk «call-to-action» med klare instrukser for hvilke handlinger du ønsker kunden skal gjøre videre.

Plan for utsendelse

Som med all digital markedsføring er det viktig å ha en jevn tilstedeværelse, men alt med måte! Sørg for at du har noe relevant å si når du først sender ut et nyhetsbrev. “Tomt” innhold vil kun straffe seg og ende med en haug med avmeldinger.

Finn ut hvor mange nyhetsbrev det er relevant for bedriften din å sende i løpet av en gitt tidsperiode og – ikke minst – hold deg til en mengde som er oppnåelig for deg.

Nyhetsbrevet kan også brukes som en del av automatiserte e-post-sekvenser. Les mer om det her.

Gjør det enkelt å avregistrere seg

Ikke den gøyeste delen å snakke om, men i dagens digitale verden er avregistrering en viktig del av e-post-markedsføringen din. Hvis det er vanskelig å finne avmeldingsknappen, risikerer du irriterte kunder som kommer til å omtale bedriften din deretter.

Trenger du hjelp med nyhetsbrev for din bedrift? Ta en prat med en av våre rådgivere.

Ingen treff.

Ta en titt på...