BLOGG
linkedin bygg din merkevare illustrert

Ingen treff.

LinkedIn-annonsering – er det verdt det?

LinkedIn er beviselig den beste kanalen for å komme i kontakt med de rette beslutningstakerne i bedriftsmarkedet. Likevel er det fortsatt få norske bedrifter som utnytter mulighetene denne plattformen tilbyr, spesielt innenfor annonsering. Vurderer du å prøve deg på LinkedIn-annonsering?

Hvorfor skal du velge LinkedIn-annonsering?

Vi vet at mange relevante beslutningstakere er på LinkedIn, og det er dette som gjør kanalen så unik. I motsetning til andre sosiale medier er brukerne mer motivert til å fylle ut sine profiler. Dette gir deg som annonsør muligheten til å virkelig skreddersy din målgruppe. Via annonsering kan du målrette etter alt fra stillingstitler til bransjer og selskapsnavn. Du kan nå akkurat de du vil, men det koster.

LinkedIn er dyrere å annonsere på sammenlignet med tallene vi vanligvis ser fra Facebook og Google, men til gjengjeld kan du være ekstremt spesifikk i din målretting. Du må selv vurdere om det er verdt utgiften. Ta en vurdering på hvor din målgruppe befinner seg. Operer du i et B2C-marked får du kanskje mer igjen for pengene i andre kanaler. Tenk på hvem du vil nå, men ikke la det begrense deg heller. Ofte kan man nå beslutningstakere gjennom andre påvirkere, så ha det i tankene når du bygger ditt publikum!

Og som alltid – husk å A/B-teste annonsene dine. Det er fortsatt den beste måten å finne ut om du har «truffet», og det gjør de færreste av oss på første forsøk.

Leads vs. merkevarebyggende kampanjer

Når du skal lage en kampanje på LinkedIn er det (som i andre kanaler) viktig at du tenker på hva dine mål og KPI er. Hva vil du oppnå og hvem ønsker du å nå? Dette er begge ting som er viktig å ha klart for seg før man setter i gang med annonseproduksjon.

På en generell basis skiller vi mellom merkevarebyggende- og klikkbaserte kampanjer. Sistnevnte har som mål å aktivere kunden ved å for eksempel få de til å bli et lead. Har du budsjetter til det, anbefaler vi å kjøre merkevarebyggende kampanjer i et såkalt always-on format, slik at disse «mater» klikk-kampanjene. Alle har ikke budsjetter til dette, men det kan uansett være greit å varme opp publikum før du ber dem om å gjøre noe.

Som i andre annonseverktøy er det viktig å måle effekten av en kampanjen før du går i gang med den neste. Hvordan du måler effekten vil avhenge av hva dine mål og KPI er, samtidig som du må se det i lys av kampanjemålet du har satt i verktøyet. Er målet nettstedstrafikk, så er klikk, CPC og CTR viktig. Hvis du har en merkevarekampanje kan det være mer naturlig å se på CPM og antall visninger/rekkevidde.

Usikker på hva målet med kampanjen bør være? Da kan Effektstigen være en god hjelper!

Organisk aktivitet på LinkedIn er viktig

LinkedIn-annonsering kan du kalle «snarveien» til mange visninger på dine innlegg. Men magien ligger faktisk i den organiske aktiviteten. I følge Ipsos har cirka 1,2 millioner nordmenn profil på LinkedIn, flesteparten av dem er mellom 40 og 59 år. Av disse er det igjen en svært liten andel som aktivt publiserer innhold. Det er med andre ord ikke så mye som skal til for å få oppmerksomhet og rekkevidde i kanalen.

Som bedrift er det viktig at du har en bedriftsprofil, men samtidig er det viktig at du sørger for at dine ansatte er aktive på vegne av din bedrift. Hvis du publiserer et innlegg og i tillegg får de ansatte til å dele det – med sin personlige vri – kan rekkevidden fort hoppe fra noen titalls til et par tusen visninger!

Den gylne reglen på LinkedIn

Husk hvilket publikum som befinner seg på LinkedIn. Det består av profesjonelle arbeidstakere og arbeidsgivere. Disse har gjerne en mindre toleranse for ren reklame enn den gjennomsnittlige bruker på Facebook. Det er viktig å ta hensyn til hele kundereisen og ikke bare «spamme» budskapet ditt.

LinkedIns egen «guru», Fredrik Fornes, har sagt det flere ganger i sine seminarer; tenk at du skal inspirere og gi noe tilbake 9/10 ganger, og så kan du tillate deg selv å pushe et produkt på det siste innlegget. Vår teori er at publikum på LinkedIn er veldig bevisst på annonseringen de blir utsatt for og i større grad enn andre tenker «What’s in it for me». I lys av cookie-endringer i 2020 har det blitt mer og mer tydelig at vi må ta et steg tilbake og fokusere på hele bildet. Med andre ord: Vi må gi noe tilbake til mottaker av reklamen og gi dem en grunn til å klikke!

Oppsummert

For å oppsummere: Ja, du bør komme i gang med LinkedIn-annonsering. Men kun hvis målgruppen din befinner seg der og du har budsjett til rådighet. Vær forberedt på at det er et kritisk publikum som koster litt mer å få tak i. Men til gjengjeld når du treffer, treffer du godt!

Trenger du hjelp med å komme i gang med en LinkedIn kampanje for din bedrift? Ta gjerne kontakt med oss for en uforpliktende prat!

Ingen treff.

Ta en titt på...