BLOGG

Ingen treff.

Bør du annonsere på Snapchat?

annonsering, sosiale medier

Det enkle svaret er ja, du bør annonsere på Snapchat, men alt avhenger av hvem du ønsker å nå og hva målet ditt er. Snapchat ads gir deg muligheten til å nå både store og små målgrupper, i tillegg til at du ikke trenger de største annonsebudsjettene for å få oppnå gode resultater.

Hvilken målgruppe befinner seg på Snapchat?

Som norsk annonsør bør du absolutt få øynene opp for Snapchat. Norge ligger på toppen i daglig bruk blant de over 18 år og så mange som 2,78 millioner har profil. 50 prosent av disse bruker Snapchat daglig.

Du vil nok ofte høre at Snapchat er en kanal som er reservert for de yngre. Det er rett og slett feil. Aldersfordelingen i kanalen er overraskende jevn, og den er faktisk økende i alderssegmentet 30-49 år.

Med annonsering på Snapchat kan du enkelt målrette etter interesser, demografi og geografi. Med riktig installert pixel kan du blant annet benytte deg av remarketing (på sikt) og andre egendefinerte målgrupper. Mulighetene er med andre ord mange!

Du bør også vurdere LinkedIn-annonsering: Dette må du tenke på

Hvorfor skal jeg bruke Snapchat ads?

Hvis du tror at målgruppen din er på Snapchat, kan du oppnå fantastiske resultater på veldig kort sikt. Generelt sett har vi sett billigere kostnader per klikk i denne kanalen, uavhengig av bransje, i tillegg til at du ikke trenger de største budsjettene for å oppnå gode resultater. Vær likevel obs på at du må følge med og optimaliserer kampanjen underveis. Mange klikk tilsvarer (dessverre) ikke alltid mange treff på landingssiden, så du må nok justere litt på målgruppen for å få optimal effekt.

En Snapchat-kampanje er også enkel å komme i gang med. Har du satt opp annonser i Facebook vil du kjenne deg godt igjen i Snapchat sin Ad Manager. Som i andre medier må du alltid velge mål og budsjett for kampanjen din, deretter laster du enkelt opp annonse og tekst.

5 tips til annonsering på Snapchat

  1. Videoinnhold
    Terskelen for å «tappe» seg gjennom annonser er kanskje enda lavere på Snapchat enn i andre kanaler. Video engasjerer generelt mer og gir en større stopp-effekt. Sørg likevel for at du får frem budskapet ditt tidlig, og hold deg til korte videoer på 6 sekunder eller mindre.
  2. Tilpass formatet til plattformen
    Snapchat vises typisk på mobil, så det vil si at du må sørge for annonsen din fyller hele skjermen. Husk at du vil være så synlig som mulig for brukeren som ser annonsen din! Riktig format for Snapchat er 1080 x 1920 pixler.
  3. Ikke glem å installere Snapchat pixel
    Hva gjør brukeren etter de har sett og sveipet opp på annonsen din? Installerer du pixel på nettsiden din, så kan du enkelt følge med på det i for eksempel Google Analytics. Dette kan være spesielt viktig for å sjekke at brukerne du får inn på siden fra Snapchat faktisk er reell trafikk.
  4. Ett budskap per annonse
    Sammenlignet med Facebook og Instagram har du begrenset med muligheter for ekstra tekst, så det du skal si må komme godt frem i videoen! Vi anbefaler derfor at du holder deg til ett budskap per annonse. Husk at det alltid er mulig å legge flere annonser inn i et annonsesett!
  5. Tydelig call-to-action
    Hvis du ønsker å oppnå noe annet enn en merkevarebyggende effekt med annonsen din er det viktig at du gir tydelig beskjed. Fortell brukeren hva du ønsker at de skal gjøre, så gjør de som oftest det de får beskjed om (så lenge de er interessert).

Lær mer: Her er fem feil bedrifter ofte gjør i sosiale medier

Forskjellige type annonser i Snapchat

Det som er ekstra gøy med Snapchat er at du kan velge ulike uttrykk for annonsen din!

  • Single Image eller Video Ads
  • Collection ads – veldig aktuelt for deg som har nettbutikk!
  • Story Ads
  • Commercials – «Non-skippable» i 6 sekunder. Dette bør være video for å holde brukeren engasjert.

Det finnes andre annonser du kan ta i bruk, som f.eks Lenses AR Experience og Filter. Men disse krever kanskje litt mer fra det grafiske teamet ditt.

Dette må du tenke på

Selv om mulighetene på Snapchat er mange må du også ta hensyn til hva publikum bruker det til. Snapchat er først og fremst en app for ufiltrert deling av hverdagen mellom familie og venner. Derfor vil det nok være vanskeligere å treffe publikum. Gjør en grundig vurdering av hvor målgruppen din befinner seg før du velger Snapchat som en del av din mediemix.

Selv om alle kan annonsere på Snapchat er det ikke sikkert det er riktig å bruke annonsekroner her for deg. Sørg i tillegg for å teste innholdet ditt godt, for hvis du virkelig treffer kan Snapchat ads bli til gull for din bedrift!

Trenger du hjelp til å sette opp en kampanje i Snapchat? Ta kontakt med våre spesialister eller konsulenter!

Ingen treff.

Ta en titt på...