BLOGG
google søk

6 tips til din neste kampanje i Google Søk!

,

Google Søk gir deg som bedrift en unik mulighet til å nå potensielle kunder. De aller fleste av oss bruker søkemotoren opp til flere ganger daglig og det sier seg selv at sjansen for å bli oppdaget her er stor. Dersom du ønsker å nå nye kunder, uavhengig om du jobber med B2B eller B2C, er Google Søk et MUST! Klikkraten er ofte høyere enn ved en Display-kampanje, nettopp fordi du treffer brukere som aktivt søker etter det du tilbyr.

Her er 6 tips som du må huske på når du skal opprette en kampanje i Google Søk:

1. Søkeordsanalyse

Å gjennomføre en ordentlig søkeordsanalyse er kanskje det viktigste du gjør før du oppretter en kampanje i Google Søk. Hvilke ord er relevante for din bedrift? Finnes det noen ord som er dyrere eller billigere enn andre? Her er det manuelt arbeid som må til og vi anbefaler å lage et godt gammeldags Excel ark. Det høres kanskje tungvint ut, men det er absolutt verdt det og du får mer igjen for søkekampanjene dine på sikt!

2. Mål

I alle kampanjer er det viktig å sette seg et mål for hva du ønsker å oppnå. Vi anbefaler å sette både delmål og langsiktige mål. Det kan for eksempel være at du ønsker å være den øverste betalte plassering på Google, å få mest mulig konverteringer eller mest mulig visninger. Med søkekampanjer ser vi som oftest på klikk for å måle effekt og med det ønsker vi gjerne å se en god klikkrate eller en fornuftig kost per klikk.

3. Landingsside

Sørg for at landingssiden du sender brukerne til fungerer optimalt – både på desktop og mobil! Brukeren skal enkelt nå det vedkommende ser etter og husk at siden må laste raskt!

4. Målrett til riktig publikum

Sørg for at du når målgruppen din! I Google har du mulighet til å målrette basert på f.eks interesser, lokasjon og språk. Dette kan være nyttige hjelpemidler for å sørge for at annonsene dine treffer riktig publikum. Det er viktig å påpeke at du ikke nødvendigvis ekskluderer de som ikke har en spesifikk interesse, men det hjelper Google med å vise annonsene dine til riktig publikum.

5. Husk å ha en rød tråd i annonseteksten

Ikke undervurder effekten av en god annonsetekst. Du har gjort jobben og betaler for å være synlig i søk, men hva er det som gjør at brukerne skal trykke på din annonse og ikke konkurrenten sin? Sørg for å ha en rød tråd i teksten som går igjen i resten av merkevaren og budskapet ditt. Sist, men ikke minst – ha en tydelig call-to-action! Alt handler om å gjøre det enklest mulig for brukerne.

6. Optimaliser kampanjen underveis!

Etter å ha satt i gang en søkekampanje er det viktig å følge opp. Det er her den egentlige jobben begynner! Gi kampanjen noen dager til innlæring før du setter i gang. Etterhvert vil du kunne se hva folk har søkt på for å få opp din annonse, hvem du treffer og ikke minst om du får relevante treff. Er klikkraten høy, men antall konverteringer lav? Kanskje du ikke treffer riktig målgruppe.

Kost per klikk kan være en fin indikator å følge med på. Byr du på et søkeord med høy konkurranse kan denne kostnaden bli stor og da må du vurdere om det er verdt det for din bedrift, gjerne basert på konkurransen i markedet. På samme måte kan du også se om du dukker opp på urelevante søk. Sørg for å rydde unna og ekskludere de søkeordene som ikke er relevant for din bedrift! Google sine anbefalinger er også lur å ha med seg, da den gir deg tips og triks på veien.

Trenger du hjelp til å sette opp dine Google Søk kampanjer? Kontakt vårt dyktige performance team!

Ta en titt på...

GIF vs HTML5 i annonsering

GIF GIF er et format som støtter både still- og animerte bilder på 256 farger for hvert bilde, som for eksempel logoer. Formatet består av flere bilder der du kan…
Design, Nyheter
Meny