BLOGG
Illustrasjon som viser forskjellen på app og nettside.

Annonseplassering i Google Display: apper vs. nettsider

annonsering, Digital strategi

Jobber du med annonseplassering i Google Display Network, har du kanskje stilt deg selv to spørsmål:

  • Kaster du bort annonsekroner når annonsene vises i apper?
  • Hvorfor er det forskjell på annonseytelse i apper og på nettsider?

Du har kanskje lagt merke til at det er stor forskjell på tallene for apper og nettsteder. Annonser i apper gir ofte billigere visninger og høyere klikkfrekvens (CTR), men lavere engasjement på nettsiden din sammenlignet med annonser som vises på nettsteder.

Men hvorfor?

Påtrengende og mindre brukervennlige

En mulig forklaring er at annonseformatene i apper ofte er mer påtrengende og mindre brukervennlige enn i nettlesere. Mange apper prioriterer direkte annonseinntekter over brukervennlighet.

En veldig påtrengende annonse kan gjøre at flere klikker på annonsen bare for å få den til å forsvinne. Det vil gi lavere engasjement og sløsing av annonsekroner.

Du kan dessverre ikke kontrollere hvor påtrengende en annonse er i en app, men du kan velge å ekskludere spesifikke apper fra annonseringen. Vi kommer tilbake til hvordan du gjør det.

Lær mer: Hva gjør du når digital markedsføring ikke konverterer?

Andre faktorer å ta høyde for

Det er også andre faktorer som kan påvirke forskjellene i CTR og engasjement mellom apper og nettsteder:

Skjermstørrelse og oppløsning: Mobiler og nettbrett har mindre skjermer og varierende oppløsning. Det kan påvirke synlighet og brukerinteraksjon, noe som igjen kan påvirke visninger, klikkfrekvens og engasjement.

Demografi: Forskjellige brukergrupper kan ha ulike preferanser for apper og nettsteder. God innsikt i målgruppen og hvordan de bruker apper og nettsider kan gi viktig kunnskap om preferansene deres.

Brukerintensjon: Hva vil brukerne? Det kan ofte variere mellom en nettside og en app. Brukere kan engasjere med annonser på forskjellige måter, avhengig av hvorfor de bruker appen eller nettsiden, noe som kan påvirke annonseytelsen på hver plattform. Matcher appene og nettsidene annonsene vises i med merkevaren din?

Konkurranse om annonsevisningene: Konkurransenivået blant annonsører i apper og på nettsteder kan påvirke annonseytelsen. Med høyere konkurranse kan det kreves mer raffinert målretting og annonseutforming, dette vil generelt sett redusere visningsgraden for annonsene, men med en god annonse kan du fremdeles se en høy andel klikk og konverteringer.

Annonseformat: Forskjellen på annonseformatene som er tilgjengelig i apper og på nettsteder, kan også påvirke resultatene. Noen annonseformater, som video eller interaktive annonser, kan prestere bedre i apper, mens andre kan være mer effektive på nettsteder.

Annonsetretthet: Brukere kan oppleve annonsetretthet fra å se for mange annonser i løpet av kort tid, noe som kan påvirke ytelsen negativt. Frekvensen og eksponeringen av annonser i apper og nettsteder kan variere, noe som påvirker responsen på annonser på hver plattform. For høy visningsfrekvens = høyere andel klikk på kort sikt, men er dårligere på lang sikt.

Å forstå hvordan disse faktorene påvirker annonseytelsen på ulike plattformer er avgjørende for å ta gode beslutninger om hvor du skal bruke annonsebudsjettet. Selv om visninger i apper kan være billigere og gi flere klikk, er det viktig å vurdere faktorer som blant annet konverteringsfrekvens og engasjement på nettsiden og avkastning på annonseutgifter (ROAS) for å bestemme den reelle verdien av trafikken som genereres av annonsene.

Lær mer: E-post – autopiloten som holder kundene på kroken

Slik ser du annonseplassering i Google Display

For å evaluere og optimalisere annonseplasseringene dine i Google Ads, kan du sjekke «placements» og «where ads showed» for å få oversikt over hvor annonsene dine vises.

  1. Logg inn på Google Ads-kontoen din.
  2. Klikk på «Placements» eller «Plasseringer» i sidemenyen under «Content» eller «Innhold».
  3. Velg ønsket kampanje og annonsegruppe fra rullegardinmenyene øverst eller helt til venstre på siden.
  4. På «placements»-siden vil du se en liste over nettsider og apper samt Youtube-videoer og -kanaler du målretter. Hvis det ikke ligger noe i «placements» bestemmer Google hvor annonsene vises. Plasseringene blir ofte lite optimale hvis Google bestemmer.
  5. For å se hvor annonser ble vist, klikk på «Where ads showed»-fanen. Her vil du se en liste over alle plasseringene der annonsene dine har blitt vist, inkludert plasseringer du ikke spesifikt har valgt som målrettede plasseringer.

Ved å analysere denne informasjonen kan du identifisere og ekskludere plasseringer som gir for billige eller for dyre visninger og for høye eller for lave klikkfrekvenser og justere annonsestrategien din deretter. Ekskluder helst plasseringer som gir lavere engasjement eller ikke er relevante for målgruppen din. Dette hjelper deg med å fokusere annonsebudsjettet på de mest effektive plasseringene og få mest mulig ut av annonsekronene dine.

Lær mer: LinkedIn-annonsering – er det verdt det?

Slik ekskluderer du annonseplasseringer i Google Display

  1. For å ekskludere plasseringer velger du sjekkboksene til venstre for annonseplasseringene du vil ekskludere.
  2. Fra den blå toppmenyen velger du Rediger/Edit og om du vil ekskludere plasseringen fra annonsesettet eller fra kampanjen.

 

Trenger du hjelp med å sette opp annonser, eller vil du at vi skal ta en vurdering av et eksisterende oppsett? Ta gjerne kontakt med oss på performance@agog.no

Ta en titt på...

Ny leder i Bergens eldste byrå

Fra 1. september 2023 er Sverre Krogsrud ny byråleder i Alf Gundersen / AG&. Han tar over etter Mette Mæhle. Avtroppende byråleder Mette Mæhle er tredje generasjon i byrået, som…
Nyheter
Mette Mæhle og Sverre Krogsrud