BLOGG
Illustrasjon digital årsrapport

Digital årsrapport: Tre gode grunner til å gjøre den interaktiv

Årsrapport, Digital strategi, Prototyping

Årsrapporten er en gyllen mulighet til å bygge omdømme, troverdighet og synlighet for bedriften. Ikke kast den bort på en «digital årsrapport» som kun er en PDF.

Når vi snakker om digitale årsrapporter, mener vi ikke «PDF på nett», men interaktive årsrapporter som er en integrert del av nettsiden din. Sånn som denne, som vi laget for Bergen Næringsråd.

«Men PFD’n ligger jo på nett?»

Digital synlighet er viktig, men fremdeles velger mange selskaper å kun «digitalisere light» når det kommer til årsrapporter. Det vil si å legge ut PDF-en. Men formatet er lite egnet for små skjermer, og Google leser PDF-er dårligere enn tekst på nettsider. Skal du ha innholdet lett tilgjengelig for søkemotoren, må du gjøre innholdet til en del av nettsiden din.

Vi forventer god brukeropplevelse fra første øyeblikk på nett. Klikkbare innholdsfortegnelser, søk-funksjon, enkel navigasjon og en tilpasset opplevelse av innholdet er avgjørende om du ønsker å nå frem. Her slår en interaktiv nettside PDF-en ned i støvlene hver gang. Spesielt på mobil. Og siden mobil har gått forbi datamaskiner i andel av nettrafikk, har det veldig mye å si.

NB: Har du satt deg inn i de nye ESEF-reglene og hva de har å si for din årsrapport?

Tre gode grunner til å gå for interaktiv årsrapport

1. Økt lesbarhet og tilgjengelighet
Årsrapporten blir tilgjengelig og lesbar på alle enheter, samtidig som at de besøkende ikke må forlate nettsiden for å lese videre i PDF-vinduet.

2. Bedre innhold
Med interaktive grafer, film, motion graphics og andre effekter gir du liv til stoffet. Her kan du gjøre det tørreste materiale til spennende lesning! Build-ups og annen animert grafikk kan gi interessant tilleggsinformasjon i en ellers tørr tallpresentasjon. En spennende video kan vise viktige begivenheter, produkter i bruk, tilvirkningsprosesser og fornøyde kunder.

3. Endring frem til siste sekund
Det er ikke bare børsnoterte selskaper som kjenner stresset før innsendelsesfrist. Ofte kommer det revideringer like opp mot deadline. Skal rapporten trykkes, må det regnes ekstra tid. Etterpå er det for sent å endre noe. Er rapporten digital, kan du gjøre endringer i både tall, tekst og grafer frem til siste sekund! Det betyr ikke minst at du kan ta påskeferien tilbake, og erstatte årsrapport-korrekturer med påskekrim.

Virker dette som noe for deg?

Ta en titt på...